• Mange har tjent Drangedal Bilruter i mange år, og en av veteranene er Magne Moland som kjørte sin første bussrute i 1977, men ble fast ansatt i 1980. Foruten gods har han trofast kjørt Kjos-bussen helt fram til i dag, og fortsetter i Vy når skolerutene starter opp igjen i august. Alle Foto: Kjell Peder Haugene
    Bilde 1 av 4 Mange har tjent Drangedal Bilruter i mange år, og en av veteranene er Magne Moland som kjørte sin første bussrute i 1977, men ble fast ansatt i 1980. Foruten gods har han trofast kjørt Kjos-bussen helt fram til i dag, og fortsetter i Vy når skolerutene starter opp igjen i august. Alle Foto: Kjell Peder Haugene
  • En av de første Vy-bussene kjører ut fra oppstillingsplassen på Stemmen, og Olav ­Winterkjær (t.v.), Gunnar Heimholt og Einar Fredriksen må snu seg og se etter kollega Jan Arve Kleiv der han kjører av gårde.
    Bilde 2 av 4 En av de første Vy-bussene kjører ut fra oppstillingsplassen på Stemmen, og Olav ­Winterkjær (t.v.), Gunnar Heimholt og Einar Fredriksen må snu seg og se etter kollega Jan Arve Kleiv der han kjører av gårde.
  • 110 års lokaleid busshistorie i Drangedal tok slutt denne helga, konstaterer Olav Winterkjær (t.v.), bussjåførene Gunnar Heimholt og Einar Fredriksen, sammen med administrerende direktør, Bernt Dahle.
    Bilde 3 av 4 110 års lokaleid busshistorie i Drangedal tok slutt denne helga, konstaterer Olav Winterkjær (t.v.), bussjåførene Gunnar Heimholt og Einar Fredriksen, sammen med administrerende direktør, Bernt Dahle.
  • –Det er vemodig at Norges eldste, private rutebilselskap tok slutt søndag 30. juni, men vi må se framover både for bedriften og de ansatte, sier administrerende direktør i Drangedal Bilruter, Bernt Dahle.
    Bilde 4 av 4 –Det er vemodig at Norges eldste, private rutebilselskap tok slutt søndag 30. juni, men vi må se framover både for bedriften og de ansatte, sier administrerende direktør i Drangedal Bilruter, Bernt Dahle.

En veteran takker av

Søndag kveld, ved 21-tida, trillet sjåfør Aadne Røilid i Drangedal Bil­ruter inn til Prestestranda og parkerte rute­bussen for siste gang. En 110 år lang rutebilhistorie var bokstavelig talt til veis ende, og Norges eldste, private rutebilselskap dermed historie. Fra mandag var det Vy Buss som gjaldt.

– Vi har hatt tid til å forberede oss mentalt på dette gjennom flere måneder. Siden vi fikk vite at vi tapte anbudet på persontransport til Vy i august i fjor, så har vi forberedt oss på veien videre, sier administrerende direktør i Drangedal Bilruter, Bernt Dahle, men legger ikke skjul på at det også er en veldig vemodig tid.

Skape ny virksomhet
– Når det ble slik det ble, så har vi som ledelse ikke lagt vekt på gravøl, men hatt fokus på at dette er inngangen til noe nytt. Det er ny tid og nye muligheter. Det har også alltid vært bedriftens karakter gjennom alle disse 110 årene: viljen til å satse på andre ting enn bare buss, slik at det kan skape næringsvirksomhet, understreker Dahle.

Fortsatt lokale arbeidsplasser
– Vi arrangerte en sommerfest og «gravøl» for virksomheten sist fredag i våre verkstedlokaler på Tippen, delvis i smøregrava. Det gledelige oppe i dette, er at alle de 55 ansatte har fått tilbud om ny jobb, også i administrasjonen. De fleste sjåførene skal kjøre for Vy, som vant bussanbudet for Drangedal og Kragerø. Samtidig har vi beholdt vask og vedlikehold av busser her i Drangedal, og vi beholder også tre busser til egen busskjøring til turer eller andre oppdrag, forteller Dahle videre.

Stolte
– Det som er bra med dette er at vi gjennom alle disse åra har eksistert uten en eneste alvorlig skade eller ulykke. Det skyldes ikke minst at de ansatte og ledelsen har hatt fokus på sikkerhet. Det skal vi være stolte av. Gjennom tiår etter tiår har vi blant annet hatt 260 000 skolereiser årlig, og hele tiden vært forskånet for alvorlige ulykker. Videre har vi levert best av alle i fylket på kundetilfredshet, og det er også noe å være stolte av.

Tenker nytt
– Hva skjer med alle bussene?
– De er alle sammen solgt til oppkjøpere, både her i Norge og i Sverige. De hvite bussene skal til en oppkjøper i Malmø, og trolig havner de i Belgia, etter hva jeg har hørt. Men allerede torsdag (i dag, red. anm.), så starter vi opp ei sommerrute; «Skjærgårdsbussen», mellom Kragerø og langs kysten til Fossing, Valle, Rognstranda og til Langesund. Dette blir kveldsrute som tilpasses konsertene på Wrightegaarden, med retur til Kragerø etter konsertslutt, og hvor båten «Perlen» korresponderer ut i skjærgården, fortsetter Dahle.
– Hva skjer videre i selskapet?
– I Drangedal Bilruter har vi Sjekkpunkt-verkstedet på Stemmen, helseekspress mellom Haugesund og Bergen, oppstart på ny kontrakt på helsebuss mellom Lillehammer og Oslo 1. november i år. Videre drives Circle K stasjonen i Bamble fram til desember. Vi driver også Vestmar Transport med avdelinger i Telemark og i Granvin i Hardanger, samt Tele-Tur, som blant annet arbeider med et nytt, spennende reisemål i Georgia. Videre har vi E18 Bobilhotell i Kragerø næringspark som tegner bra, så her er mye å ta tak i, og vi ser framover, avslutter Bernt Dahle på den første dagen uten rutebiltrafikk i Drangedal Bilruter.