Skal du først skal ha båten i vinteropplag, få den opp før den verste høststormen kommer. Illustrasjonsfoto.
Skal du først skal ha båten i vinteropplag, få den opp før den verste høststormen kommer. Illustrasjonsfoto.

På høy tid å sikre båten mot storm og frost

Skal du først skal ha båten i vinteropplag, få den opp før den verste høststormen kommer.

Det er hektisk aktivitet i mange båtforeninger om dagen. Høststormene er på vei, og båtfolket grøsser med tanke på naturkreftenes herjinger. Har du båt på vannet, er det på tide å sjekke den.

– Kombinasjonen sterk vind og store nedbørsmengder fører til skade både til lands og til vanns, sier Edmond Wold Gaulen, fagsjef på båt i Frende Forsikring.

Han er opptatt av at båteierne har hyppig tilsyn med båtene sine.

Ikke helt trygg med selvlensing

– Et lensesystem er ingen garanti for at båten ikke fylles med vann. Hver høst må Redningsselskapet trå til og heve båter som synker ved kai. Løv og rusk i vind og regn, og litt frost i tillegg, så går selvdreneringen tett, sier han.

Skal du ha båten liggende ute om vinteren, så følg med, eller få hjelp av andre til det.

– Har båten skroggjennomføringer under vannlinjen skal disse ha montert sjøventil som skal være stengt når fartøyet ikke er i bruk, sier Jan Nordstrøm som er teknisk rådgiver hos skadeoppgjørsselskapet Van Ameyde.

Han forteller at vann kan samle seg i presenninger og kalesjer, hvis de ikke er strammet.

– Det blir fort veldig tungt, og kan gi setningsskader og i verste fall føre til at båten tipper over om den står på land, sier Nordstrøm. Han forteller at snø kan tynge ned båten så den ligger dypere i vannet. Da kan gjennomføringer, for eksempel eksosgjennomføringer, som tidligere har vært over vann havne under, og vann kan komme inn.

Skader på båter og anlegg

Værskader på båter og anlegg er typisk for høsten. Mange havner har nå innført krav om fortøyning med dempere på tau.

– Ofte må det doble fortøyninger til, om båten skal ligge trygt, sier Gaulen.

Ved melding om sterk vind anbefales det ofte å sikre båtene med ekstra spring.

– Selv ikke det er godt nok, om tauverket er morkent. Sjekk om du bør bytte ut eldre tauverk med nytt og kanskje kraftigere tau, sier han.

Mister erstatning

Sikkerhetsforskriftene i forsikringsavtalen din, sier mer om ansvaret ditt som båteier.

– Du risikerer at erstatningen din faller bort eller blir redusert, om du ikke har festet båten slik at den kan klare seg i vær og vind. Det står også at båten skal holdes lens, og det skal føres slikt tilsyn med båt og tilbehør som forholdene krever, sier Jan Nordstrøm i Van Ameyde.

Totalt utbetalte forsikringsbransjen over 540 millioner kroner etter skader på fritidsbåt i fjor. Det er en økning på 22 prosent i antall og 19 prosent i erstatning de siste to årene, viser tall fra Finans Norge.

Høstklargjøring

Uansett om båten ligger ute eller på land, bør motoren, båtens vanntank og rørinstallasjoner frostsikres.

– Vi ser at tømming av vannsystemene er den delen av vinterkonserveringen det slurves mest med. Vann i tanker og beholdere fører ofte til sprekker når det blir frost, sier Gaulen i Frende.

Du kan gjerne tenke på vårpussen allerede når du tar opp båten. Lag en liste over hva du må gjøre innen sjøsetting, så får du gjort alt i tide. Mye krever forberedelser og innkjøp.

– Allerede i høst bør du skifte girolje og motorolje på båten, slik motoren blir stående med ny olje til våren, sier fagsjefen, som mener fuktighet er båtens verste fiende.

Fuktskader

– Høy luftfuktighet som det gjerne blir ombord høst og vinter skaper grobunn for fuktskader som soppangrep og jordslag. Metall kan korrodere. Sørg derfor at det er god utlufting om bord, spesielt under dekk.

– Og skal du først skal ha båten i vinteropplag, så kan den kanskje tas opp før den verste høststormen kommer, sier Edmond Wold Gaulen i Frende Forsikring