Nå kommer Black Friday. Tenk deg om før du går på alle tilbudene du får på e-post denne uken. Foto: Pxhere.

Slik unngår du å bli svindlet på Black Friday

Mange gjør billige julegavekjøp på nett på Black Friday, men det er også en lukrativ dag for nettsvindlere.

- Nyhetsbrev med lenker til falske nettsider popper opp hos mange som er på jakt etter tilbud nå. Det gjør også annonser i sosiale medier som går til falske sider, sier Einar Brekken, produktsjef i Frende Forsikring.

Svindlerne lurer offeret sitt til å gi fra seg personlig informasjon som kortdetaljer og andre sensitive opplysninger. Det kan resultere i både kortmisbruk og ID-tyveri.

Den mest brukte svindelmetoden
- De fleste tilfeller av nettsvindel skjer gjennom direkte kontakt med offeret via e-post eller telefon. Dette kalles phishing, sier administrerende direktør hos sikkerhetsekspertene cxLoyalty, Rikard af Sandeberg.

Det som kjennetegner svindelmetodene er at de spiller på følelsene dine.

- Et godt eksempel er å utnytte at folk er så ivrige på gode tilbud på Black Friday. Det er en vill kamp mellom norske og utenlandske nettbutikker nå. Priskrigen gjør at det ikke er like lett å oppdage et tilbud som er for godt til å være sant, sier Einar Brekken.

Slik oppdager du svindelen
Her er noen kjøreregler du bør lære deg for å avsløre en Black Friday-svindel:


  • Ta deg tid til et kjapt Google-søk for å undersøke om tilbudet er ekte.

  • Hvis du har fått en lenke på epost, hold musepekeren over uten å klikke. Da vises den ekte adressen. Gir den mening?

  • Skriv URLen til aktøren du tror du har fått e-post fra i nettleseren og sjekk om tilbudet faktisk finnes på nettsidene deres.

  • Sjekk epostadressen til avsender. Gir den mening?

  • Aldri send personlig eller finansiell informasjon via e-post.

  • Forsikre deg om at nettbanker og liknende krypterer sidene (se etter: https://).

  • Bruk e-postfilter, brannmur og antivirus.

  • Husk at du alltid kan ringe avsenderen og spør om e-posten du har fått er ekte.

  • Ha en sunn skepsis til ekstremt gode tilbud.

  • Stopp, tenk, klikk er en grei huskeregel.


Hvis uhellet har skjedd
Hvis du går på en smell og gir informasjonen din til feil folk er det viktig å gjøre dette raskt:

  1. Har du gitt fra deg kortopplysninger? Sperr bankkortet!

  2. Skift passord. Bruk denne anledningen til å skifte passordene til kontoer som kan være av verdi for svindlere. Eksempler: E-post, BankID, AppleID, strømmetjenester og kontoer på sosiale medier.

  3. Sjekk om sikkerhetsinnstillingene på kontoene dine er blitt endret av andre

  4. Opprett to-trinnsbekreftelse der det er mulig. Dette gir din konto ekstra sikkerhet ved pålogging.


- Et annet triks for å redusere risikoen for ID-tyveri er å opprette frivillig kredittsperre, sier Einar Brekken.

Da sperrer du deg selv for kredittvurderinger. Det betyr at en ID-tyv for eksempel ikke kan søke om forbrukslån eller kredittkort i ditt navn, sier Frendes produktsjef.

Hvis du senere ønsker å få kredittkort eller ta opp lån er det enkelt å fjerne sperren igjen.

I en undersøkelse Frende Forsikring har fått utført sier to av tre at de er redde for ID-tyveri eller mobilkapring gjennom nettsteder de besøker eller egen nettbruk.

- Hvis frykten også betyr at folk er mer kritiske før de klikker er det et godt tegn. Da trenger ikke Black Friday bli nettsvindlernes store dag, sier Einar Brekken i Frende.

Les mer om nettsvindel 

Kilde: Pressemelding fra Frende Forsikring