Det er bilister som havner i feil kjørebane blant annet som følge av at man tar en selfie. Foto: Gjensidige
Det er bilister som havner i feil kjørebane blant annet som følge av at man tar en selfie. Foto: Gjensidige

Flertallet av bilistene er uoppmerksomme – flere havner i motsatt kjørebane

7 av 10 unge bilister har opplevd at mobilen har tatt oppmerksomheten bort fra veien. For nærmere halvparten av disse førte det til farlige eller ubehagelige situasjoner, og mange har kommet over i feil kjørebane

– Et lite øyeblikks uoppmerksomhet kan være nok til at det går galt, og når flertallet har hatt oppmerksomheten et annet sted enn på veien er det svært alvorlig, sier konserndirektør Sigurd Austin i Gjensidige.

Bilkjøring har dessverre ikke blitt et fristed der man kobler ut bruk av skjermer, mobil, nettbrett og annet.

– Det er en veldig urovekkende utvikling, som bekreftes av flere ulike rapporter, fastslår han.

For bilister i alle aldre er det halvparten som har opplevd at mobilen har tatt oppmerksomheten bort fra veien, for 23 prosent av disse førte det til farlige eller ubehagelige situasjoner.

Flest svarer at de kom over i feil kjørebane, noen har kjørt av veien, og noen har holdt på å kollidere med bilen foran. Undersøkelsen er gjennomført av Ipsos for Gjensidige og TSF (Trafikksikkerhetsforeningen)

– Vi er svært urolige over utviklingen, sier Geirr Tangstad-Holdal, daglig leder i TSF. Han hadde håpet på bedre tall, men er ikke overrasket.

Fiksing med musikk distraherer

6 av 10 unge har dessuten opplevd at fiksing med Spotify, Podcast, SoundCloud eller Youtube har tatt oppmerksomheten bort fra veien. For alle aldre er det 3 av 10.

I begge grupper har det for mange ført til farlige eller ubehagelige situasjoner.

Både TSF og Gjensidige ønsker bøter på inntil en månedslønn i de verste tilfellene av uoppmerksomhet bak rattet.

– Det skal svi ut fra den lommeboka man har, og vi tror det vil skremme bilistene fra å fikle med mobil eller annet under kjøring, sier Tangstad-Holdal. Flere mener at mobilbruk kan sammenlignes med promille. Tangstad-Holdal og Austin anser uoppmerksomhet bak rattet nærmest som en «folkesykdom». De mener trygge trafikkmiljø, holdningsarbeid, politikontroller og annet må intensiveres for at ikke flere liv skal gå tapt som følge av dette.

Kilde: pressemelding fra Gjensidige 6.feb 2020