Skiltet var snudd: Kolliderte med Drangedals undergang

Saken er oppdatert

Ifølge sjåføren hadde noen snudd skiltet som viser maks høyde 3,70. Traileren var allikevel for høy og kolliderte med jernbanebrua. Det er ikke første gangen at trailersjåfører får seg en overraskelse om de prøver seg på Drangedals undergang.

Personalsjef i Transport Service Arendal, Jacob Jørgensen, opplyser at det står bra til med sjåføren. Sjåføren tok selv et bilde som viser at noen har snudd skiltet, sier Jørgensen. Det  er også en nabo som kan bekrefte dette med skiltet, sier Jørgensen. Bildet og opplysningene om hendelsen er gitt til politiet, legger Jørgensen til.

7 km/t
Jacob Jørgensen forteller at GPS opplysningene vise at sjåføren hadde en hastighet på 7 km/time ned mot undergangen. Det lot seg ikke gjøre å stoppe i tide. Sjåføren rygget tilbake og lasten ble flyttet over i en annen trailer. Den skadede traileren er satt på verksted og sjåføren har tatt påskeferie, sier Jørgensen.



 

Den store traileren fikk seg noen alvorlige skrammer etter møte med jernbanebrua i Drangedal sentrum søndag ettermiddag. Det er bare lokalbefolkningen som kjenner begrensningene til den gamle brua.





–Jeg har sett det mange ganger. Trailere og fullastede tømmerbiler som ikke kommer seg under, de må rygge og snu. Noen ser ikke skiltene og dunker oppi, eller setter seg fast, sier Tor Rasmus Flom. Sjåfører som ikke er kjent i Drangedal, tenker vel at her er det høyt nok. Skilt med informasjon om maks høyde 3,70 står på hver side av brua. For de største trailerne kommer denne informasjonen kanskje litt seint. Er skiltet i tillegg snudd, blir det ekstra vanskelig.



Rundkjøringen
Rundkjøringen og veien forbi Playa ble i sin tid bygget for å avhjelpe en økende trafikk generelt, og en dermed også økende trafikk under jernbaneundergangen i sentrum. Etter det vi kjenner til lot det seg ikke gjøre, innenfor rimelighetens grenser, å bygge ut Drangedals undergang.



Merkene i stålbjelkene, oppunder skinnegangen, tyder på at flere har oversett skiltet med maks høyde 3,70. Enkelte steder har de massive stålbjelkene fått seg noen store bulker. Tor Rasmus Flom forteller at på 1990-tallet, ble en fullastet tømmerbil sittende fast.