”VANT”: Magne Vrålstad var en av forkjemperne for traseen Århus – Gvammen tunellen Seljord – ­Hjartdal. Vrålstad satt i kommunestyret for Krf og var prest i Seljord på denne tiden. -Nå gleder jeg meg til og ”prøvekjøre” den flotte tunellen, sier han. (Arkivfoto)

Drangedøl ”vant” trasèvalget

Århus – Gvammen-tunellen

Etter 35 år med diskusjoner og planlegginger ble Århus-Gvammen tunellen åpnet for trafikk for kort tid siden. Dette er den dyreste enkeltsatsingen innen vei i Telemark noen gang. Summen er på 2,2 milliarder kroner. Det var lenge flere trasevalg, men man endte opp med forslaget til trase Århus Gvammen. Dette var en trase som Magne Vrålstad, som satt i Seljord kommunestyre for Krf, hadde kjempet for lenge.

 

Lenge raste striden om trasevalget for tunellen. Vegvesenet hadde to alternativer, som begge var rimeligere og kanskje også enklere å bygge. På et folkemøte i Flatdal i april 1995 var det mange innlegg i saken om trasè og Magne Vrålstad var en av de sterkeste forkjemperne for Århus – Gvammen som da for alvor kom på agendaen.
Tidligere redaktør av Vest Telemark blad, Knut Espelid, har gjort et dypdykk i veslebladets mange oppslag om denne saken. I en meget interessant ”dokumentar” om dette, og da Århus – Gvammen alternativet kom inn som trasevalg, skriver Espelid:
”I april 1995 var det nytt folkemøte i Flatdal, der vegkontoret presenterte planane dei hadde utarbeidd. I dette møtet kom dei ulike synspunkta tydeleg fram.
Mellom mange som gav uttrykk for synspunkt på dette møtet var også Magne Vrålstad, kommunestyrerepresentant for KRF. Han ønskte seg ein tunell frå Århus til Gvammen.
Det alternativet hadde Eivind Gurholdt frå vegkontoret lita tru på, og meinte at ein nå måtte ta stilling til dei alternativa som låg føre”.

Vokste seg sterkere
Men tanken om Årnes – Gvammen vokste seg raskt sterkere og da Haukelivegen A/S også kasta seg inn i diskusjonen, gikk de klart inn for Årnes- Gvammen-trasèen.
1. mars 1997 kunne vegkontoret presentere en foreløpig plan for tunell Århus- Gvammen for Seljord kommunestyre. I september samme år presenterte så vegkontoret planene om tunell Århus Gvammen for grunneierne og andre interesserte med folkemøte og ”åpen kontordag” på samfunnshuset i Flatdal. Da handlet det om hvor innslaget i fjellet skulle være.”Som me veit i dag enda det mellom tunet på Århus og gården Århusmoen”, skriver Espelid.
Ennå gikk det mange år i venting, men i oktober 2014 ble avtalen om utbyggingen av tunellen undertegnet og arbeidet kunne settes i gang.

Vant fram
Magne Vrålstad forteller på Drangedalspostens henvendelse at det har gått en del år siden denne striden foregikk og han husker ikke alle detaljer og årstall helt presis.
– Men jeg kan huske at jeg på mange av mine kjøringer til jobb, blant annet over Århussletta, at jeg mer enn en gang tenkte på at en tunell herfra og ned til Gvammen måtte være en god ide.
– Nå er ideen du kjempet for til endebrakt, du er naturligvis fornøyd med resultatet selv om dette er det dyreste enkeltprosjektet i samferdselssammenheng i Telemark noen gang?
– Ja, dette er gilde greier og jeg gleder meg stort til og ”prøvekjøre” tunellen som visstnok skal være veldig fin, sier Magne Vrålstad.
– Vrålstad var vikarprest i Seljord med flere prestegjeld som hørte under Seljord.
– Jeg kjørte mange ganger forbi der som tunellinnslaget ble og tenkte at en tunell her måtte være en fremtidsrettet investering og en viktig samferdselssatsing for hele Vest-Telemark, og strekningen over til Vestlandet. En redusering av kjøretiden med 20 minutter er veldig mye, avslutter han.

Nils J. Sætre