Leder for NAV i Drangedal, Hilde Holte Gare har grunn til å smile. Arbeidsledighet på bare 1,9 prosent i Drangedal er veldig lavt. Samtidig ser hun en økning av antall uføre. Foto: Jan Magne K. Stensrud

NAV sjefen i Drangedal har god grunn til å smile

Vi ser en økning i antall uføre, men arbeidsledigheten er svært lav i Drangedal nå, opplyser leder for NAV i Drangedal Hilde Holte Gare.

Arbeidsmarkedet har vært godt gjennom hele 2019. Det ser også lovende ut så langt i 2020.
–Arbeidsledigheten er 1,9 prosent og det er veldig lavt, sier Hilde Holte Gare.

Dyktige kolleger
Det er flere faktorer som forklarer den lave ledigheten.
For det første vil jeg berømme mine dyktige kolleger. Vi har blitt flinkere til å komme tettere inn på brukerne. Vi er tett på med hensyn til sykefraværsoppfølging. I tillegg har vi egne kontaktpersoner for unge mellom 18 og 29 år. Erfaring viser at dette er en gruppe som er spesielt viktig å følge opp.

Selvhjelpsløsninger
–Folk er også blitt flinke til å bruke de nye selvhjelpsløsningene på internett. Det har bidratt til at vi kan fokuserer mer på de som trenger oppfølging, forklarer NAV lederen.

–Vi opplever også færre oppsigelser eller permitteringer i Drangedal nå enn tidligere. Det betyr færre som trenger våre tjenester.

Det er viktig å fokusere på de som av ulike årsaker står på utsiden av arbeidsmarkedet.
Her må vi jobbe forebyggende. Fremmedspråklige og unge uføre er økende grupper hos NAV.

Nedgang i legemeldt sykefravær
–Vi opplever også en nedgang i legemeldt sykefravær, sier Holte Gare. Det betyr med andre ord at Drangedølene har blitt friskere. Tidlig dialog med involverte parter har vist god resultater.
–Vi ser også en nedgang i antall personer som mottar arbeidsavklaringspenger.

–Derimot ser vi en økning blant unge og voksne med hensyn til uførhet, sier hun.

Nye åpningstider
For publikum uten forhåndsavtale er det stengt på onsdager ved NAV Drangedal. Hilde Holte Gare forteller at dette er en ordning som fungere godt. Vi har ikke mottatt noen klager fra publikum. De som har behov for en samtale med en av våre veiledere på onsdager, kan ringe og avtale møte, sier Holte Gare.
–Vi ønsker å løfte brukerne våre inn i de digitale kanaler eller bruke vårt kontaktsenter for å oppnå kontakt eller gjøre avtaler med sin veileder.

Fra 10 til 14
Ved NAV Drangedal vil det fra 16. mars være åpent mellom 10 og 14 på mandag, tirsdag, torsdag og fredag.
– På den måten frigjør vi verdifull tid som kan brukes på områder som er mer krevende. Vår primære jobb er å få flere ut i arbeid. Det er en krevende jobb som vi løse best gjennom veiledning, oppfølging og samtaler med de av brukerne som trenger det mest, forklarer hun.