Konstituert kommunalsjef Stein Hugstmyr. FOTO: JAN MAGNE K. STENSRUD

Fylkesmannen gir foresatte medhold i klagesak mot Drangedal 10-årige skole

Mobbesaken

I en klagesak om mobbing av en elev på ungdomstrinnet får foresatte medhold av Fylkesmannen i Vestfold og Telemark på en rekke punkter.–Trasig lesing, men rapporten har verdi for oss, sier konstituert kommunalsjef Stein Hugstmyr.

 

I en klagesak om mobbing på Drangedal 10-årige skole, konkluderer Fylkesmannen med at skolen ikke har oppfylt aktivitetsplikten etter
opplæringsloven. Dette er ikke en gammel sak, eleven det gjelder har vært elev ved Drangedal 10-årige skole i 2019. Fylkesmannens rapport er datert 16.juni 2019.

En viktig rapport
–Slik jeg leser rapporten fra Fylkesmannen vitner dette om et grundig og uavhengig arbeid. Rapporten er viktig for denne eleven og elevens foreldre, forteller advokat Vibeke Hein Bæra.



–Fylkesmannens konklusjon er at foresatte til den eleven dette gjelder får medhold på en rekke viktige punkter. Ikke alle har klaget til Fylkesmannen, men denne rapporten dokumenterer mye av det andre mobbeofre forteller, sier advokat Hein Bæra.

Taper tillitt
–I det en sak er meldt inn til Fylkesmannen har skolen tapt, forklarer Hugstmyr. Vi taper først og fremst tillitt i forhold til eleven det gjelder og elevens foreldre. Skolen har i dette tilfellet ikke funnet frem til en løsning i forhold til hva foresatte mener, forklarer Stein Hugstmyr.
– Har skolen sviktet denne eleven som omtales i rapporten?
– Ja, på enkelte områder så har skolen sviktet og det stemmer overens med Fylkesmannens konklusjoner, forklarer Hugstmyr.

Begynte som lærer i 2009
Hugstmyr forteller at han kom til Drangedal ungdomsskole som lærer i 2009. I årene som fulgte ble det bygget ny skole og Solberg skole ble slått sammen med ungdomsskolen. I kjøvannet av omorganiseringen erfarte vi åtte rektorskifter. Sammenslåing av to enheter er krevende ut over det byggetekniske, sier Stein Hugstmyr som i dag er konstituert kommunalsjef. Slik jeg erfarer det har ikke skolen vært tilstrekkelig åpen utad med de utfordringene omorganiseringen og rektorskiftene har medført, sier han.
– Dette forklarer noe av den systemsvikten og konklusjonen i Fylkesmannens rapport, legger Hugstmyr til.

Pålegger tiltak
Fylkesmannen pålegger Drangedal 10-årige skole å sette i gang tiltak. Skolen skal gjennomføre systematiske undersøkelser for å belyse fakta om situasjonen og hvilke faktorer i skole- og klassemiljøet til elev NN som bidrar til at eleven ikke har det trygt og godt. Videre pålegges skolen å finne frem til pedagogiske tiltak og strategier som bidrar til å redusere eller fjerne de opprettholdene faktorene.

Systematisk og over tid
Tiltakene må være slik at de voksne på skolen kan gjennomføre dem systematisk og over tid, skriver Fylkesmannen, og fortsetter:
– Skolen må under dette arbeide sørge for at elev NN får mulighet til å uttale seg om hvilke tiltak skolen planlegger. NNs oppfatning skal være en del av grunnlaget når skolen identifiserer hva slags tiltak som ville være best for ham. Det som er NNs beste skal være et grunnleggende hensyn i avgjørelsen av hvilke tiltak som skolen setter inn. Tiltakene skal skrives inn i en plan. Det må komme klart frem når tiltakene gjennomføres, hvem som er ansvarlig og når tiltakene skal evalueres.
Fylkesmannen skriver også at skolen må vurdere tiltak både på individ-, klasse- og skolenivå. Skolen bør planlegge universelle tiltak i skolemiljøet og klassen som er bra for alle elevene. Samtidig må skolen planlegge spesifikke, målrettede tiltak for eleven som er utsatt for plaging.

Frist til 15. september
Drangedal 10-årige skole pålegges å gjennomføre de tiltakene Fylkesmannen krever, og har fått frist til 15. september for oversendelse av planene.

Bakgrunnen for klagen
Bakgrunnen for at Fylkesmannen har behandlet denne saken, er at de foresatte til eleven det gjelder, har klaget på at skolen ikke har gjort det loven krever for å få slutt på plaging og mobbing av eleven. En elev eller foreldrene til eleven kan melde en sak til Fylkesmannen dersom eleven ikke har et trygt og godt skolemiljø, og dersom saken er tatt opp med rektor på skolen først. Dette betyr at saken må handle om elevens aktuelle skolemiljø.
Det går frem av rapporten at skolens egen oppfatning er at tiltakene har fungert tilfredsstillende og at eleven nå har det bra på skolen.

Advokat Vibeke Hein Bæra, Foto: Fredrik Pedersen