Vegvesenet har allerede startet utsetting av brøytepinner for den kommende vinteren. Bildet er tatt ved Holte Gård lørdag 14. september. FOTO: Jan Magne K. Stensrud

Plast eller bambus?

Et tydelig tegn på at vinteren er i anmarsj er vegvesenets utplassering av brøytepinner. Men hva er best, plast eller bambuspinner?

 

Jostein Eriksrød i Statens vegvesen opplyser at de forholder seg til kontrakten og den berammer bruk av brøytepinner i plast denne sesongen. Neste år skal kontrakten reforhandles og da vil det bli vurdert å skifte ut plastpinner med bambus, sier han.

Fordeler og ulemper
Plast har sine fordeler i forhold til gjenbruksverdi, men ulemper i forhold til miljøaspektet.

I tillegg er det et helse-, miljø- og sikkerhetsperspektiv rundt bruken av plastpinner.

Det kan få alvorlige konsekvenser dersom en brøytebil kjører på høye kantsteiner. Det er en risikovurdering for de som arbeider med dette.

Plast lettere å få øye på
Vi har snakket med en kar som har lang erfaring med brøyting. Han forteller at plastpinner er å foretrekke. Hovegrunnen er at røde og sorte pinner er letter å se enn bambuspinner. I dag utrustes brøytepinner med reflesk.

Knekker lettere
Andre grunner er at bambus har en stor risiko for å flise seg opp, mens plastpinner knekker lettere når det er skikkelig kaldt.

Brøytestikk

Brøytestikk skal vise brøyteareal og angi ytterkant av
vegbanen samt spesielle elementer (kantstein, etc) som
hjelpemiddel for de som utfører brøyting og snørydding.
Brøytestikk kan nyttes til optisk ledning for trafikantene.
Dersom brøytestikk med refleks er satt opp vil de bli
oppfattet som optisk ledning for trafikantene. Oppsettingen
følger da reglene for kantstolper. Stikkene skal settes opp i løpet av september og være fjernet
senest 1. mai.
Kilde: Statens vegvesen,
Håndbok 111