Konduktørene Jan Erik Torp Vestby og Berit Bergene hadde full kontroll på «Go-Aheads» Sørtoget andre dag på Sørlandsbanen.

Førstereis på Go-Ahead

Søndag trillet de første togene fra Go-Ahead ut på Sørlandsbanen, og passasjerene merket vel ikke den store forskjellen. På Drangedal stasjon var det meste som før, men en ny epoke var begynt.

I 10 år framover skal det britiske togselskapet «Go- Ahead» kjøre togene på Sørlandsbanen. Toget skal hete «Sørtoget» enten det går sørover eller nordover. Da Drangedalsposten møtte opp ved møtende tog klokka 12 mandag, var togene bare et par minutter forsinket.
Som før
– Alt har fungert helt som det skal, forteller konduktør Berit Bergene, med 19 års fartstid for NSB, hvorav det meste på Sørlandsbanen.
Folk er blide og fornøyde, og bortsett fra nye uniformer, ny billettmaskin, ny telefon og ny meny i spisevogna, så er det ikke de store endringene, legger konduktør Jan Erik Torp Vestby til. Han har fått ny arbeidsplass, etter 13 år på Østfoldbanen, og dette er første gang han stopper på Drangedal stasjon.
– Hva med billettpriser og overgang fra Sørlandsbanen og til andre togstrekninger?
– Da må du ta kontakt med informasjonskontoret vårt, svarer Berit Bergene diplomatisk.
Men søk på nettet etter telefonnummer var nytteløst, ei heller å få svar på det oppgitte telefonnummer i Sverige.

Fast kunde
På stasjonen møter vi drangedølen Fred Rune Jonskås, på vei til Gardermoen. Jonskås jobber til daglig med bygging av nye veituneller på Færøyene, men mandag var det juleferie og ei flyreise til Brasil som ventet.
– Jeg reiser mye med tog, men dette er første gang med det nye «Go-Ahead». Det skal bli spennende å se hvordan det fungerer framover, sier Jonskås, før han må stige på toget før dørene lukkes.