Kommunalsjef Lene Heibø Knudsen: Orienterte om Læringsmiljøprosjektet Drangedal er en del av.

Antimobbeprosjekt gir resultater

– Vi gjør denne jobben fordi det er riktig og viktig, sa kommunalsjef Lene Heibø Knudsen da hun orienterte hovedutvalg for oppvekst, mangfold og kultur og hovedutvalg for helse og velferd om Læringsmiljøprosjektet som pågår i Drangedal. - Vi ser at de tiltaka vi setter i gang har effekt, slår hun fast.

Drangedal kommune kom inn i det landdekkende prosjektet på en noe spesiell måte etter alle medieoppslagene rundt mobbing i Drangedal, fortalte kommunalsjefen. Hun sier det landsdekkende prosjektet startet tilbake i 2013 etter at det i 2012 var falt en dom der en kommune for første gang ble dømt i en mobbesak. Mobbetallene var store mange steder i landet. Kommunene og skolene som blir tatt ut til å være med i Læringsmiljøprosjektet er skoler der mobbetallene er høye og mobbesakene er kompliserte. Til nå har 173 skoler for delt på fem puljer deltatt i prosjektet som hver går over to år. Kommunalsjefen som har erfaring fra prosjektet gjennom skoler i Skien, opplyste hovedutvalgene om at hun har besluttet at for å sikre at det en lærer og de tiltaka som settes i gang gjennom prosjektet virkelig setter seg i organisasjonen, utvides prosjektet til tre år i Drangedal.

- Jeg vet hva det gjorde med skolene i Skien, med å jobbe med de beste i landet til å hjelpe, til å jobbe sammen med oss. Jeg vet det virker, fortalte hun i orienteringen. Hun kunne også fortelle at arbeidet i skolene og barnehagene i Drangedal er godt i gang.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Læringsmiljøprosjektet: Det er fire faser i prosjektet. Drangedal har nå startet på fase 3. Rådgiver, Brit Elin Kilane, orienterte sammen med Lene Heibø Knudsen i hovedutvalg for oppvekst, mangfold og kultur.

Flere faser

I Drangedal deltar alle skolene og barnehagene. Det er flere faser i Læringsmiljøprosjektet. Den første fasen er å avdekke og stoppe mobbing. Denne fasen har de nå jobbet seg gjennom. Det betyr ikke at de er ferdige. Det betyr at arbeidet som ble satt i gang i første fase tar en med seg det en har lært og det en har gjort inn i det daglige arbeidet i barnehagene og skolene. Avdekking og stopping av mobbing fortsetter. Det er fokus på tidlig innsats. Barnehagene og skolene utvikler rutiner for å avdekke, stoppe og håndtere saker der mobbing eller krenkelser skjer. Foreldre og barn/elever skal bli kjent med prosjektet og både kommunen, barnehagene og skolene skal markedsføre det. I tillegg skal barnehage- og skoleeier skal lære hvordan en skal følge opp enhetene. Barnehage- og skoleeier betyr kommunen i dette tilfelle.

Fase to handlet om forebygging og læringsmiljø. Dette innebærer opplæring og utvikling av gruppe- og klasseledelse og om relasjonskompetanse. Alle ansatte i barnehage og skole er med på dette. Det handler også om å utvikle en «vi»-skole.

Fase tre startet nå i høst og den handler om inkludering. Nå skal det jobbes med å øke kompetansen om hvordan gjenopprette et trygt og inkluderende læringsmiljø i en gruppe/klasse der mobbing har blitt avdekket og stoppet. Fokus på å utvikle inkluderende læringsmiljø. Kompetansen om hvordan følge opp enkeltpersoner og grupper som har vært involvert i mobbing skal også økes. Foreldre og foresatte skal involveres. Dette er en i gang med blant annet ved at det ble arrangert et storforeldremøte tidligere i høst, orienterte Knudsen.

I siste fase handler det om å videreføring av alt en har lært og alt en har satt i gang. Kommunen, skolene, barnehagene, elevene og foresatte skal bevare og videreutvikle ny kunnskap. Det skal jobbes med organisasjonsutvikling og endringsledelse og det hele skal kvalitetssikres.

Framme i skoa

– Vi har spurt ekspertene om hva som er det unike med Drangedal, fortalte kommunalsjefen til hovedutvalgenes medlemmer.

- Svaret vi fikk var: «Det som er unikt med Drangedal er at dere er framme i skoa». De har aldri møtt styrere og rektorer som er så motiverte for å jobbe med dette. De har ofte opplevd det motsatte, at det har blitt benekta at de har et problem, sa Lene Heibø Knudsen i sin orientering.

Målrettet og systematisk

Hovedmålet med Læringsmiljøprosjektet er å i det hele tatt å sikre gode og trygge barnehage- og skolemiljø uten mobbing og andre krenkelser. I prosjektplanen fortelles at at under dette ligger det fire delmål: Myndighet og eier prioriterer tidlig innsats og ser barnehager og skoler i en helhetlig sammenheng i sitt arbeid for et trygt og godt læringsmiljø. Barnehage- og skoleeier skal videreutvikle sin kompetanse i å følge opp og utvikle ledelse av barnehager og skole. Eier skal sørge for at prosjektet blir godt kjent, samt spre innhold, erfaringer og kompetanse innad i kommunen. Ledelsen i barnehager og skoler tar ansvar for å utvikle en lærende organisasjon for varig endring av holdninger og kultur, slik at barna får trygge og gode miljøer. Økt kompetanse hos ansatte om forebygging, avdekking og håndtering mot mobbing og andre krenkelser. Barn og foreldre skal involveres, gjøres kjent med og være aktive deltakere i prosjektet. Og til sist at PPT støtter barnehager og skoler i arbeidet med å utvikle trygge og gode læringsmiljø.

Læringsmiljøprosjektet

Læringsmiljøprosjektet bygger på Meld. St. 20 (2012-2013) På rett vei. Kvalitet og mangfold i fellesskolen, Meld. St. 21 (2016–2017) Lærelyst – tidlig innsats og kvalitet i skolen og en oppfølgingsordning. Oppfølgingsordningen er en ordning der kommuner og fylkeskommuner som over tid har svake resultater på sentrale områder i opplæringen, får tilbud om statlig støtte og veiledning. Det understrekes også at det er viktig at skoler med vedvarende høye mobbetall får tilbud om ekstern veiledning og støtte for å kunne arbeide godt med disse utfordringene. Tilbudet om målrettet støtte skal bidra til at barnehage- og skoleeiere i kommuner med høye mobbetall reduserer mobbingen.

Læringsmiljøprosjektet var statens bekymring over de vedvarende høye mobbetallene ved mange norske skoler, slik det blant annet framkommer gjennom den årlige Elevundersøkelsen. På oppdrag fra kunnskapsdepartementet etablerte Utdanningsdirektoratet Læringsmiljøprosjektet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.