Kursholderne: Terje Kaste og Marit Hole fra Folkebadet var kursholdere.

Nyttig kurs i SoMe

Onsdag 10. november arrangerte Drangedal kommune ved kulturkontoret gratiskurs i sosiale medier, også kalt SoMe. De som møtte opp til kursing i Tokestua fikk med seg mye nyttig informasjon videre om hvordan bli mer synlig på SoMe.

Kurset var åpent for alle, men var kanskje spesielt nyttig for de som administrerer sider, grupper og/eller kontoer på sosiale medier, det være seg for et lag eller forening, eller bedrifter som driver markedsføring av produkter og tjenester.

Kursholdere fra Folkebadet

Kursholderne Terje Kaste og Marit Hole jobber med rådgivning og kommunikasjon i reklamebyrået Folkebadet. Onsdag kveld var det fokus på sosiale medier, der kursdeltakerne ble losa trygt gjennom den jungelen av muligheter som finnes, og der en forhåpentligvis visste litt mer om hvordan en kan lykkes med kommunikasjon i sosiale medier etter endt kurskveld.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Kursdeltakerne var flinke til å stille spørsmål underveis, som de fikk gode svar på, og alt tyda på at de som deltok gikk mer opplyst tilbake til administrering av sine sider, grupper og kontorer.

På mobilen: Det er via apper på mobiltelefonen vi bruker sosiale medier mest.

På Facebook når du fremdeles flest, ung som gammel

Terje Kaste gikk først gjennom de tørre fakta og tall på hvilke sosiale medier som er størst i verden, i Norge, hvilken aldersgrupper du når på det ulike sosiale mediet og hvor det er flest kvinner og hvor det er flest menn.

Målt i daglig bruk er fremdeles Facebook desidert størst i Norge, med 68 %, Snapchat som nr. 2 med 49 % daglige brukere, Messenger 47 %, Instagram 41 %, YouTube 30 %, og TikTok 15 %. Sosiale medier som Twitter, LinkedIn, WhatsApp og Pinterest når målt i daglig i bruk pr. i dag ikke høyt opp i Norge.

Ved siste måling er tall for Norge 3 486 00 profiler på Facebook. Tatt i betraktning at noen har flere profiler, er tallet på enkeltindivider med profil noe lavere. Likevel er det på Facebook det er mulig å nå flest mennesker i Norge, og tallene viser at det også er mange unge mennesker på dette mediet; 75 % mellom 18 og 29 har en Facebook-profil, nesten likt som aldersgruppa 60 +, der 77 % har en profil.

Disse og andre tall som ble presentert er henta fra Ipsos SoMe Tracker, som er åpent tilgjengelig på nett. Dette er nyttige tall når man skal finne ut på hvilket sosialt medie målgruppen for det du skal markedsføre befinner seg.

Nyttige tips og råd

Kursholderne gikk gjennom hva skal man skrive, når skal man poste noe, hvor ofte må man poste noe, hvilke bilder skal man bruke, hvilket medie skal man bruke, hva er gratis og hva koster penger, og mye mer. Deltakerne fikk mange matnyttige tips og råd for hvordan man oppnår «suksess» i de sosiale mediene.

Skal du lykkes med markedsføring, så må du være på flere kanaler over tid. Det tar tid å bygge opp en side og å få mange følgere. Desto viktigere er det å dele innhold som er spissa mot den målgruppen du vil nå.

Hvordan lage godt innhold?

Det overordna målet er å dele informasjon på en underholdende måte, og selv om det går an å annonsere på de fleste sosiale medier; innhold slår alltid annonsering. Hvis innholdet ikke er bra, hjelper det lite å bruke penger på annonsering, fikk vi opplyst.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Innholdet er altså alfa og omega, og her var det gode tips å få. Ikke minst må man tenke på hva slags innhold brukerne er interessert i, ikke nødvendigvis hva du som administrator tror er interessant.

Uten annonsering når et innlegg i utgangspunktet ut til ca. 20 % av følgerne. Det er altså ikke slik at alt som blir delt når fram til alle følgerne. Men det finnes noen nyttige triks for å bli mer synlig. Det finnes ingen enkel fasit, det kommer an på blant annet bransjen, målgruppen og mediet. Men noen nyttige tips var:

-Aldri bare tekst, teksten må kombineres med bilde eller film

- Som en regel så linker man til nettsiden sin i innlegget

- Teksten må være kort, tabloid og spennende. Lange kompliserte innlegg, blir sjelden synlig for mange.

På Instagram og Facebook blir du også mer synlig hvis du deler historier (stories), siden disse alltid ligger øverst på siden, og er lettest tilgjengelig for andre å trykke på. På Instagram er det viktig å bygge opp kontoen riktig, og være synlig på alle flater, med innlegg, historier, reels og egne innholdsknapper der du kan samle innhold under tema. VisitTelemarks sider på Instagram og Facebook ble trukket fram som gode eksempler til etterfølgelse.

Annonsering på SoMe

Hvis du har funnet en stil og innlegg som du lykkes med, kan det lønne seg å fremme innlegget eller annonsere for å treffe enda flere følgere raskt.

Det trenger ikke nødvendigvis koste mye å annonsere i sosiale medier, fortalte kursholderne. Det er ikke alltid sosiale medier fungerer best til annonsering, det kommer an på innholdet og målgruppa man ønsker å nå.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

En del har begynt med annonsering på Google; Google Ads. For eksempel bruker etter hvert en del aviser bruker Google- og Facebook/Instagram-annonser, spesielt for annonser som de ikke når ut med på egen nettavis. Har du godt innhold på nettsiden din, blir du også synlig høyt opp på Google Ads . Mange har sikkert lagt merke til slike annonser øverst eller nederst på sida hvis de har gjort et Google-søk.

Når og hvor ofte er det lurt å dele innlegg?

Noe flere lurte på, var når det er best å dele innlegg for å bli mest synlig. Svaret var at det ikke finnes noe standardsvar, og som vi alt har sett, er innholdet aller viktigst for å nå ut til publikum, og det kommer også an på produktet og målgruppa. Men tipset var likevel at tider det er lurt å dele innlegg er tidlig på morgenen eller på kvelden, før og etter lunsj, ved middagstid, og også rett etter folk har kommet på jobb eller rett før de slutter jobb.

Og hvor ofte skal man dele innlegg? Svaret var, ikke som en del kursdeltakere før hadde hørt, flere ganger daglig; men rett og slett når du har noe interessant å legge ut. Å jobbe med å lage et godt innhold som treffer målgruppa, var derfor hovedbudskapet fra kurskvelden.