Forprosjektet: Jon Anders Åmås (t.v.) og senioringeniør Kjell Morten Walle, begge fra Norconsult, orientert om den nylig framlagte rapporten på forprosjektet for ny kommunal vei mellom Joker på Bø i Tørdal og Nybru på Kleppeveien

Ny Kleppevei til 34 millioner

Torsdag fikk Hovedutvalg for plan, teknikk, næring og miljø en orientering om forprosjekt-rapporten som Norconsult har utarbeidet for kommunen når det gjelder Kleppeveien i Tørdal. Den foreløpige beregningen viser at den kommunale andelen av veien på 4,3 kilometer vil koste 34 millioner kroner å bygge.

Arbeidet med å planlegge en ny gjennomfartsvei fra Bø og over til Kyrkjebygdheia, basert på den kommunale delen av Kleppeveien fra Joker-butikken og opp til Nybru, 4250 meter, er nå kostnadsberegnet til å koste omkring 34 millioner kroner, forutsatt seks meter veibredde og asfaltert vegdekke.

Orienterte om forprosjekt

Fungerende hovedutvalgsleder, Jan Terje Dahle (Sp), var i tvil om han ville akseptere orienteringen som en orientering for utvalget, siden forprosjektet ble framlagt i møtet, og uten utvalgets mulighet til å forberede seg med spørsmål i saken. Men siden Norconsults folk var ankommet, så fikk de gitt sin orientering.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Bakgrunnen for forprosjektet var kommunestyrets vedtak 16. desember i fjor, hvor det ble vedtatt å benytte 2,5 millioner kroner fra utbyttet fra Drangedal Energi Holding AS til opprusting av den kommunale veien fra Bø og opp til Torsbulia (3100 meter), samtidig som den kommunale veien ble forlenget med 1150 meter, opp til Nybru. Det er derfor nå en total lengde på 4250 meter med kommunal veg.

Fra Nybru og over til de 17 hyttefeltene på dagens Kyrkjebygdheia er det privat strekning på cirka seks kilometer. Denne vegutbyggingen må finansieres av private midler, for eksempel fra el-verket, grunneiere, hytteutbyggere og bompenger. Denne problemstillingen har forprosjektet ikke vurdert, kun den kommunale veien på drøyt 4,2 kilometer.

Orienterte: Fagansvarlig og senioringeniør Kjell Morten Walle (t.v.) i Norconsult orienterte Hovedutvalg for plan, teknikk, næring og miljø i siste møte torsdag, mens Tor Jørgen Melås, fra kommunen, presenterte de som har jobbet med forprosjektet siden i våres.

Vei for 1500 hytter

Seniorkonsulent Kjell Morten Walle fra Norconsult kunne fortelle om den 100 år gamle veien at den er både uoversiktlig, dårlige grøfter og bratt, faktisk svært bratt enkelte steder. Der er det også for bratt og for langt ned utenfor veien, ned mot elva, så praktisk talt all breddeutvidelse må skje ved sprenging av fjell på innsiden.

Ved en kobling av veien opp til Kyrkjebygdheia, med i dag cirka 650 hytter, og med mulighet for 700 nye, samt 150 hytter på Solliheia på drangedalssida, så vil det medføre betydelig økt trafikk. Hvilken fordeling av hjemsted hytteeierne har, mot Øst- eller Sørlandet, er ikke kartlagt. Walle trodde ikke trafikken på hverdagene vil være all verden, men i helgene vil det kunne bli problemer.

Bratt, svingete og smalt

Forprosjektet har landet på at bredden på en eventuell ny vei skal være 5 meter kjørebredde, 5,5 meter asfaltert bredde, og 6 meter ut til veiskuldrene. Da kan to biler møtes, samt én lastebil og én personbil. Men to lastebiler må helt ned i fart og bruke vegskuldra for å kunne møtes, opplyste Walle.

I dag er det flere steder der stigningen både er 10 og 11 prosent. Denne stigningen er det heller ikke mulig å bygge seg bort fra. Spesielt vinterstid vil det være en utfordring med denne veien, da det er dårlig plass til snøopplag, kombinert med flere krappe svinger.

Norconsult har regnet litt på kostnader ved utbygging av veien og landet på et gjennomsnitt på 8000 kroner per meter. Noen steder vil det koste 5000 kroner meteren, mens andre steder mer enn det dobbelte å bygge. Å bruke veien slik den er i dag vil by på store utfordringer og den vil trolig i perioder måtte stenge på grunn av uhell og bilberging, spesielt vinterstid.

Ny orientering før formannskap

Det er i kostnadsoverslaget ikke satt av penger til gatelys, heller ikke til murer, bruer/kulverter og andre bygningskonstruksjoner. Det er beregnet at det på helger vil kunne være 750 biler som bruker veien daglig.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Selv om orienteringen ble gitt av representantene fra Norconsult, så satt Jan Terje Dahle (Sp) fram forslag om at «orienteringssaken utsettes til et ekstraordinært møte, slik at hovedutvalget kan sette seg inn i rapporten som ble utdelt i møtet og komme med eventuelle signaler inn mot saken som skal legges frem for formannskapet 1. november med skrivefrist 24. oktober. Forslaget ble enstemmig vedtatt.