FORNØYD GJENG: Elevene Hedda Gare, Fredrik Ettestad Lund, Hashem Sheherli, Engla Haugland samt helsesykepleier Ellen Lauvtangen og miljøterapeut Marie Wefald er godt fornøyd med gjenomføringen av Uke 6 på Drangedal Tiårige skole.

Suksess for både elever og lærere – noe vi ønsker å utvide

Denne uken har Drangedal 10-årige skole vært med i prosjektet Uke 6 for første gang. Både elever og lærere synes opplegget var veldig bra.

Miljøterapeut Marie Wefald og helsesykepleier Ellen Lauvtangen har fått mange gode tilbakemeldinger fra både elever og lærere. Det synes de er veldig moro.

– Ekstra gledelig er at vi har fått så mange gode tilbakemeldinger fra lærerne. Det er moro for det gir oss inspirasjon til å utvide dette prosjektet videre fra og med neste år, smiler Helsesykepleier Ellen Lauvtangen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Opplegget i Uke 6 var delt inn i ulike tema etter klassetrinn/alder, og fulgte læreplanen. Også elevene var godt fornøyd med opplegget. Deres alderstrinn tok opp emnet dilemmaer innenfor kropp og pubertet.

– Det var helt greit egentlig, men av og til litt vanskelig å velge dilemma, forteller elevrådsleder Hedda Gare, Hashem Sheherli og Engla Haugland som går på ungdomskolen.

– Vanskelig dilemma, for det er så mange ulike svar. Det er ofte vanskelig å vite hva som er riktig, samtidig som alle svarene kunne være riktig, forteller de tre elevene.

– Vi er glad når vi hører at elevene syntes dilemmaene var vanskelig, og at de har måttet tenke seg godt om. Da har vi oppnådd refleksjon, og det ønsket vi, sier Helsesykepleier Ellen Lauvtangen

– Dette fordi elevene vil komme opp i ulike situasjoner og dilemmaer i framtida der de må ta valg. Har de tenkt gjennom ulike dilemmaer i forkant er håpet at det vil være lettere å ta gode valg senere, legger Marie Wefald til.

Nyttige diskusjoner

At diskusjonene var nyttige var det ingen tvil om i følge elevene Drangedalsposten snakket med.

– Det var mange fine diskusjoner i klassen, og vi diskuterte de ulike dilemmaene opp mot lærerne våre. De var ikke alltid enige med oss. Noen i klassen endret også syn underveis i diskusjonen, forteller ungdomsskole elevene Hedda Gare, Hashem Sheherli og Engla Haugland.

De synes opplegget var bra, og kan tenke seg å være med neste år også.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Noen ganger ble det litt kleint og vanskelig, men alt i alt var det et bra opplegg. I noen av diskusjonene var hele klassen enstemmig, forteller de tre elevene.

Elevene ønsket å videreføre opplegget, men ikke bare opp mot kropp og pubertet.

– Kanskje vi kan ta opp andre dilemmaer også enn bare kropp, mente elevrådsleder Hedda Gare.

Ekstra oppmerksomhet

Uke 6 ble avsluttet med litt ekstra stas for hele skolen.

– Elevrådsrepresentanter på ungdomsskole var med helsesykepleier og miljøterapeut å steke vafler til hele skolen. Dette for å gi litt ekstra oppmerksomhet til alle elevene og lærerne. Når det er rundt 350 elever her sier det seg selv at de har stått på. Over 30 liter med vaffelrøre har de stekt opp, forteller Marie Wefald.

Det er i alle fall ikke tvil om at både elever og lærere har hatt nytte av å være med i Uke 6.

– Jeg tror alle har fått noe nyttig ut av det. Vi er godt fornøyd med opplegget, og vi vil prøve å utvide det neste år, og i årene framover, avslutter Marie Wefald.