Steinsprut: Forntruta sprakk etter at stein eller stålpigg traff ruta i minus 30.

Høysesong for steinsprutskader i Telemark – 250 skader i påskeuken

Trolig vil flere hundre bilførere på veiene i Telemark i påsken ende opp med «roser» og sprekker i frontvinduene.

– Påsken er rett rundt hjørnet og våren er i anmarsj. Når snøen smelter blir småsteiner og annet rask i veibanen virvlet opp, og smeller inn i frontruten, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.

Flere steder i landet, ikke minst i Drangedal, har det i perioder vært bare veier de siste ukene. Dermed er også sesongen for steinsprutskader i gang.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

FORTELLER: Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige, forteller om farer og kostnader ved steinsprut.

Telemark - Mange glasskader

Beregninger forsikringsselskapet har gjort viser at det er nærmere 10.000 bileiere i Telemark som måtte innom et verksted for å reparere ruten, eller få den skiftet i løpet av 2023. Kostnadene beløp seg totalt til 65 millioner kroner, eller nærmere 180 000 kroner hver eneste dag.

– Det er ingenting som tyder på at denne trenden vil snu, sier Voll. Trolig vil rundt 250 uheldige bileiere i Telemark oppleve denne type skade – i løpet av påskeuken, sier Voll.

Ny og kostbar teknologi

Det som tidligere «bare» var en glassrute, er nå fylt med ny teknologi som varmetråder, filvarsler, ulike sensorer, farge i glasset og head-up display. I tillegg kan ruten være en del av bilens bærende konstruksjon.

– I snitt koster det Gjensidige rundt 12.000 kroner å skifte en rute. Likevel ser vi flere og flere tilfeller der vi har ruteskift med kalibrering som havner på over 30.000 kroner, sier Voll.

STEINSPRUT: Små hull i veien fører til oppsmuldring disse steinene kommer fykende i stor fart og kan ødelegge frontruta på bilen bak.

Hold avstand

Dersom det dukker opp en «rose» i frontruten er rådet at du dekker den til raskest mulig med tape. En ubeskyttet sprekk vil bli fylt av skitt. Dette kan føre til at det blir umulig å reparere den.

– Det beste og enkleste rådet er å holde god avstand til bilen foran, men noen garanti mot en liten «rose» i frontruten er det ikke, avslutter Voll.

Fakta - Hvorfor gratis ?

Kostnadene ved å skifte en rute er store. På bilmodeller med varmetråder i frontvinduet, eller andre tekniske innretninger, er kostnadene ekstra høye. Derfor er det en stor fordel når kunden velger å reparere ruten, i stedet for å skifte den. Alle bileiere med delkasko, eller kasko, får reparert steinsprutskade gratis. Må ruten skiftes er det som regel en egenandel.

I løpet av fjoråret måtte 310.000 bileiere innom et verksted for å reparere ruten eller få den skiftet. Erstatningene økte med 20 prosent i 2023 og endte på hele 2,1 milliarder kroner.

Gjennomsnittskaden for en steinsprutskade ligger på 6800 kroner.