Høysesong for steinsprutskader i Telemark – 250 skader i påskeuken
Trolig vil flere hundre bilførere på veiene i Telemark i påsken ende opp med «roser» og sprekker i frontvinduene.
– Påsken er rett rundt hjørnet og våren er i anmarsj. Når snøen smelter blir småsteiner og annet rask i veibanen virvlet opp, og smeller inn i frontruten, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.
Flere steder i landet, ikke minst i Drangedal, har det i perioder vært bare veier de siste ukene. Dermed er også sesongen for steinsprutskader i gang.
Artikkelen fortsetter under annonsen.
Telemark - Mange glasskader
Beregninger forsikringsselskapet har gjort viser at det er nærmere 10.000 bileiere i Telemark som måtte innom et verksted for å reparere ruten, eller få den skiftet i løpet av 2023. Kostnadene beløp seg totalt til 65 millioner kroner, eller nærmere 180 000 kroner hver eneste dag.
– Det er ingenting som tyder på at denne trenden vil snu, sier Voll. Trolig vil rundt 250 uheldige bileiere i Telemark oppleve denne type skade – i løpet av påskeuken, sier Voll.
Ny og kostbar teknologi
Det som tidligere «bare» var en glassrute, er nå fylt med ny teknologi som varmetråder, filvarsler, ulike sensorer, farge i glasset og head-up display. I tillegg kan ruten være en del av bilens bærende konstruksjon.
– I snitt koster det Gjensidige rundt 12.000 kroner å skifte en rute. Likevel ser vi flere og flere tilfeller der vi har ruteskift med kalibrering som havner på over 30.000 kroner, sier Voll.
Hold avstand
Dersom det dukker opp en «rose» i frontruten er rådet at du dekker den til raskest mulig med tape. En ubeskyttet sprekk vil bli fylt av skitt. Dette kan føre til at det blir umulig å reparere den.
– Det beste og enkleste rådet er å holde god avstand til bilen foran, men noen garanti mot en liten «rose» i frontruten er det ikke, avslutter Voll.
Fakta - Hvorfor gratis ?
Kostnadene ved å skifte en rute er store. På bilmodeller med varmetråder i frontvinduet, eller andre tekniske innretninger, er kostnadene ekstra høye. Derfor er det en stor fordel når kunden velger å reparere ruten, i stedet for å skifte den. Alle bileiere med delkasko, eller kasko, får reparert steinsprutskade gratis. Må ruten skiftes er det som regel en egenandel.
I løpet av fjoråret måtte 310.000 bileiere innom et verksted for å reparere ruten eller få den skiftet. Erstatningene økte med 20 prosent i 2023 og endte på hele 2,1 milliarder kroner.
Gjennomsnittskaden for en steinsprutskade ligger på 6800 kroner.