Trafikkfarlig: 40 prosent av bilistene bruker mobilen uten handsfree. Av disse er det halvparten som prater i telefonen mens den andre halvparten bruker den til annet som for eksempel sms, kart, musikk etc.

Mange prater i mobilen uten handsfree – unnskyldningene sitter løst

1 av 5 bilister prater i mobiltelefon uten handsfree mens de kjører, til tross for forbud mot dette. Verst er foreldre og de med høyest inntekt. Mange unnskylder seg med at handsfree ikke var tilkoblet eller at de glemte det.

- Dette er enda et urovekkende tall om mobilbruk i bil, som bekrefter at mobil- og skjermbruk bak rattet nærmest har blitt en «folkesykdom», sier kommunikasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige i en pressemelding.

Det er Ipsos som har gjennomført undersøkelsen på vegne av Gjensidige.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Gjensidige har de siste årene fått gjennomført en rekke undersøkelser knyttet til mobilbruk og skjermbruk i bil, og tallene er illevarslende. Svært mange bilister har opplevd at mobilen har tatt oppmerksomheten bort fra veien, og i mange tilfeller har dette ført til farlige situasjoner.

- Denne gangen ønsket vi også å finne ut mer om hvorfor folk ikke bruker handsfree, sier Rysstad.

20 prosent forklarte det med at handsfree ikke var tilkoblet, at de glemte det eller at det var en viktig samtale.

- Ingen samtale er så viktig at du i verste fall risikerer livet, fastslår Rysstad, som minner om at flere titalls liv har gått tapt de seinere årene som følge av mobilbruk i bil.

Noen fortalte at det var korte samtaler, eller at de bare skulle gi en beskjed, og noen hadde tekniske problemer med handsfree/blåtann.

- Det er også noen som erkjenner dumhet eller at de hadde dårlig tid og ikke rakk å koble til handsfree, forteller Rysstad.

Kraftig gebyrøkning

- Summen av dette forsterker vår oppfatning om at det er behov for økt bevissthet om mobilbruk i bil, og at tiden er overmoden for en kraftig økning i gebyrsatsene for mobilbruk i bil, sier kommunikasjonssjefen. Selskapet foreslår bøter på inntil en månedslønn i de verste tilfellene.

- Kraftige bøter vil svi ut fra den lommeboka man har, og vi tror det vil skremme bilistene fra å fikle med mobilen mens de kjører, sier han. Flere mener at mobilbruk kan sammenlignes med promillekjøring. Rysstad understreker at bøtenivået bør variere ut fra alvorlighetsgrad. .

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Avkortning

Forsikringsselskapene straffer mobilbruk ved å redusere erstatningene når trafikkuhell kan knyttes til mobilbruk. I grove tilfeller har Gjensidige avkortet erstatninger med mer enn 100.000 kroner.

33 prosent i alderen 30-39 år bryter loven og prater uten handsfree, tilsvarende 29 prosent blant de med høyest husstandsinntekt. Hele 38 prosent av de med barn i husstanden prater uten handsfree.