Nå er vi bare Telemark

Fra 1. januar er Telemark eget fylke igjen. Fire års ekteskap med Vestfold er over. Mange jubler over løsningen, og sukker lettet. - Endelig alene!

Den forrige regjeringens visjon om et sentralisert rike har endt opp med kostbare løsrivelser. Sammenføyde fylker og kommuner deler seg på løpende bånd. Milliardregningene for dette sendes til skattebetalerne uten blygsel. De samme milliardene som det kostet å slå fylker og kommuner sammen for noen år siden, er det ingen som snakker om. De ble heller ikke snakket om da sammenslåingene ble gjennomført, for gevinstene i andre enden i form av stordriftsfordeler skulle jo bli så enorme.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Sannheten er at det aldri ble spart ei krone. Snarere tvert om, det ble dyrere og forvaltningen mer utilgjengelig. Mange fikk lange reiseveier for å løse enkle oppgaver.

Spørsmålet nå, blir det billigere når Telemark igjen er blitt eget fylke? Neppe, trolig blir det enda dyrere. Noe som naturlig nok vil ramme kommunene. Også Drangedal.

I avisa bringer vi til torgs denne gangen en gladsak om brøytingen. Takket være bedre utstyr og hengivne sjåfører kan drangedølingene kjøre noenlunde trygt på isete vinterveier. Men hva med selve underlaget, veiene sjøl? I fjor høst, før valget, skrev Drangedalsposten en del om fylkesveistandarden i kommunen. Ikke minst om strekningen fra Bostrak til Vrådal. For å få den veien opp på et minimumsnivå som trygger både myke trafikanter og bilister, vil både den tekniske og ikke minst den økonomiske innsatsen, være betydelig. Dette er midler som fylkeskommunen må hente inn, og som de aldri vil få nok av.

Telemark fylkeskommune kommer til å ha lite midler til veivedlikehold i fylket, etter at regningene for løsrivelsen er betalt. Noe som igjen vil gjøre livet i distriktene enda mer utfordrende. Det er neppe trolig at etterslepene noen gang vil bli hentet inn. Likevel er det et brennende politisk ønske at det skal bo folk i distriktene.

Drangedalsposten støtter distriktstanken, men undrer seg over regnestykket som presenteres. For at et samfunn skal kunne fungerer, og fungere godt, må samferdselstilbudet også være godt. Det innebærer bedre og tryggere veier for alle trafikanter. Det innebærer også at togtilbudet, der slikt er, er av beste kvalitet. Vi ser at det er et stykke mellom liv og lære på dette feltet, og anbefaler kommunens folkevalgte å trappe opp kampen kraftig for bedre løsninger på de nevnte problemer. Kanskje 2024 blir samferdselsåret som sikrer kommunen gode løsninger på utfordringene. Drangedalsposten skal absolutt hjelpe til med å få satt søkelyset på de utfordringer som dukker opp i løpet av kampen.

Åpne saker var julepresang!

I julen og nyttårshelgen har Drangedalsposten valgt å legge sakene åpent, slik at alle som var innom avisa fikk anledning til å lese sakene på nettet. Dette gjaldt både de med og se uten abonnement. Men, nå er det over.

Vi håper de som ikke er abonnenter finner avisa så spennende at de velger å bli abonnent. Drangedalsposten er ei lokalavis for Drangedal, og en viktig meningsbærer og formidler av smått og stort. Det skal vi fortsette med. Om tre uker runder vi 25 år. Det skal vi feire, og kommer tilbake med mye mer info om saken.