Press virker

Siste ord er neppe sagt i saken om Sørlandsbanen, selv om selskapets ledelse har innrømmet at både ordførere og reisende har hatt vektige grunner for sine klager. Dette kom fram i et møte en del av ordførerne fra kommuner der Sørlandsbanen har sitt spor i møte mandag denne uken. Dette er et godt eksempel på at press virker.

Selskapet har erkjent at de nedlagte stoppene på strekningen fra Drammen til Kristiansand ikke har bedret regularitet og punktlighet, og dermed ikke hatt noe med utfordringene som togselskapet har hatt. Disse stoppene vil bli gjeninnført i 2025. All ære til de som vedkjenner at de har gjort feil, og vil rette opp i dem.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Hvorfor i all verden har vi likevel kommet dit at samferdselsbildet er i ferd med å bli en farse?

Nye togstrekninger stenges etter kort tid. Signalfeila står i kø. Togmateriellet svikter. Kjøreledninger daler ned i skjul som engler. Rekken av forklaringer, bortforklaringer og unnskyldninger står i kø. De som tror at dette er problemstillinger av nyere dato, tar feil. Det tidligere NSB måtte hvert eneste år tåle mye ironi og kritikk gjennom avisinnlegg og revyinnslag. Og, det var mye å ta for seg av for kreative skribenter og revyforfattere.

Dessverre har de styrende maktene i Norge aldri sett på et funksjonelt og sikkert samferdselsnett som viktig nok til å satse de midlene som trengs. Som alt annet som trenger penger her i Norge, smøres midlene til samferdsel tynt utover. Da våre togstrekninger ble bygget i sin tid satte de politiske lederne av hele statsbudsjett til enkeltstrekninger.

Drangedalsposten forventer ikke at det skal skje i dag. Vårt samfunn er annerledes og betydelig mer komplisert. Men, skal vi ha jernbane, så må den prioriteres på skikkelig måte, og planene må være langsiktige og forutsigbare.

Sørlandsbanen skal revideres på enkelte strekninger og punkter for å sikre at togene kan gå som normalt. Trolig skulle hele strekningen blitt grundig revidert og gjort om til dobbeltspor hele veien, men den drømmen blir ikke annet enn den vidunderlige drømmen om en drøm.

Sørlandsbanen åpnet i sin fulle lengde 1. mai 1944. Den tyske okkupasjonsmakten sørget for å sluttføre strekningen som ble påbegynt en gang etter midten av 1800-tallet. Første del, Drammen til Kongsberg, stod ferdig 1872. Strekningen fra Kongsberg til Kristiansand ble bygget i perioden 1920 til 1938. Dette er skinnegang med svinger hit og dit som ikke er tilpasset moderne tog. Noe passasjerene på Signaltogene fikk merke.

Drangedalsposten forstår fullt ut at det er helt umulig å ruste opp slike strekninger natta over, men avisa forventer at våre folkevalgte faktisk følger opp sine intensjoner som formidles i pompøse bankettaler til velgerne, nemlig at toget skal bli et samferdselstilbud å regne med. Ikke bare på grunn av persontrafikken, men enda mer at dette er trolig det grønneste transporttilbudet vi har. Kanskje bør vi tenke så dramatisk at nye spor nærmere de store byene er «veien» å gå for å få opp persontrafikken ytterligere.

Her i Drangedal er toget viktig for skoleelever og pendlere. Et stabilt og raskt togtilbud gjør det faktisk mulig å dagpendle til hovedstaden. Dette vil gjøre distriktene enda mer attraktive. Kanskje i en slik grad at kunstige stimuli ikke lenger er nødvendige for å opprettholde bosettingen i distriktene. Drangedalsposten går for toget!