Ordfører: Tor Peder Lohne.

Senterpartiets forslag om opprusting av Kleppeveien er gjennomtenkt og godt

I Senterpartiet er vi veldig fornøyde med at vi har kommet et steg nærmere å få en vei fra Tørdal til Kyrkjebygdheia, fordi vi har stor tro på at veien vil bidra til vekst og utvikling i hele Drangedal! At denne veien vil bidra til økt handel og større markedsgrunnlag for næringsdrivende i hele Drangedal mener vi er hevet langt over tvil.

Vi opplever at det er et stort flertall i kommunestyret som ønsker veien velkommen, og derfor er det egentlig ikke interessant å diskutere hvorfor det skal bygges vei, men hvordan det skal gjennomføres. Vi har fått flertall for vårt forslag om å bevilge penger til opprusting av den kommunale veien, og i den forbindelse vil vi gjerne forklare hva som faktisk er vedtatt.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

For det første, Drangedal kommune skal IKKE bygge ny vei eller ruste opp vei som ikke er kommunal i dag. Bygging av ny vei fra Nybru i Tørdal til Svinsundbrui i Nissedal kommune skal gjennomføres og finansieres av hytteutbyggerne i Nissedal. Det er ikke utenkelig at utbyggerne må ut med 10-12 millioner for den nye veien.

Det flertallet i kommunestyret har vedtatt i budsjettet er opprusting av eksisterende kommunal vei fra Joker Tørdal og opp til Torsbulia, der Tørdal Transformatorstasjon og Varpet industriområde ligger. Det er samtidig slått fast at den kommunale veien ikke skal rustes opp før det er sikkert at det blir en ny privat vei fra Nybru til Svinsundbrui.

Det er bred enighet i kommunestyret om at dagens kommunale vei må rustes opp når det bygges ny vei fra Nybru til Svinsundbrui. Uenigheten handler altså ikke OM man skal ruste opp den kommunale veien, men på hvilken måte man skal finansiere opprustingen.

Opprusting av den kommunale veien er kostnadsestimert til om lag 15,5 millioner kroner. Senterpartiet mener det er grunn til å forvente en lavere utbyggingskostnad enn dette, blant annet på bakgrunn av at trafikkgrunnlaget i overskuelig framtid vil være lavere enn det som så langt har ligget til grunn i prosjektet.

Senterpartiet legger dessuten til grunn at man skaffer ekstern finansiering til strekningen fra Torsbulia til Nybru, og har vedtatt at styret i Drangedal Energi Holding AS skal jobbe for dette. Veistrekningen er i dag eiet av et privat veilag der «e-verket» er størst andelseier. Opprusting av strekningen er kostnadsestimert til 8,5 millioner.

Arbeiderpartiet foreslo å utrede privat finansiering til opprusting av hele strekningen fra Joker Tørdal til Nybru, som dermed har et samlet kostnadsestimat på om lag 24 millioner. Vi tror det vil være en utfordring å hente inn privat finansiering ut over de 8,5 millionene som vi har forutsatt. Vi må her huske på at private også skal finansiere den nye veien fra Nybru til Svinsundbrui, på 10-12 millioner og kanskje mer.

Om vi likevel antar at det er mulig med 50% privat finansiering av veistrekningen fra Joker Tørdal til Nybru, altså om lag 12 millioner, så skiller det i realiteten 3,5 millioner mellom forslagene, kanskje enda mindre. Dette er noe ganske annet enn hvordan vi opplever at Arbeiderpartiet forsøker å framstille saken.

Vi må igjen få minne om at det ER et flertall som ønsker den nye private veien velkommen, det ER flertall for opprusting av den kommunale veien når den nye private veien kommer, og det ER stor grad av privat finansiering i regnestykket. Selv om det er en utfordring, sier vi ikke at det er umulig med mer privat finansiering, og vi har selvsagt forventninger til styret i Drangedal Energi Holding på dette punktet.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Vi mener det er viktig med en kommunalt finansiert og styrt opprusting på det som i dag er kommunal vei, av hensyn til beboerne langs veien og av hensyn til det viktige industriområdet på Varpet. Vi er redde for at om vi nå skulle utrede privat finansiering av hele veistrekningen, så ville hele prosjektet koke bort i kålen. Det er vel ikke det Arbeiderpartiet vil, eller?

Senterpartiets tilnærming til Kleppeveien i budsjettet er et tydelig signal om at vi har tro på prosjektet og at vi evner å tenke helhetlig.

Med vennlig hilsen

Tor Peder Lohne

Ordfører (Sp)