Annenrangs borgere?

Kommentar

Konflikten by og land har hardnet betydelig til de seinere årene. Reformer på mange plan, der kommune og fylkesreformen kom med store sammenslåinger av kommuner og fylker, har økt avstanden mellom by og land. Disse reformene er gjort ved grove overkjøringer av folkeviljen. Mange i distriktene føler seg som annenrangs borgere.
Undersøkelser gjort i de nordligste fylkene viser at foruroligende mange unge vil flytte fra landsdelen.
For alle oss som bor ”på landet” er det etter hvert slik at man kan lure på om myndighetene ikke ønsker at folk skal bo på ”bygda”, men i byer og større tettsteder. Sentralisering på alle områder er en gjennomgangsmelodi i regjeringens politikk.
Det har blitt slik at folk i distriktene skal fratas de godene de har, mens de som kan karre seg opp til å bli riktig store belønnes med fete honorarer fra statens side.
Nå ble vi fortalt av ”ekspertisen” at alt skulle gå på ”skinner” når bare Go Ahead fikk kjøre Sørlandsbanen. Det som vanlige folk fryktet var at man kunne risikere at mindre stasjoner, som egentlig har mange passasjerer i forhold til folketallet, ville miste togstopp.
Her var det også at Drangedal kom inn med en mulig reduksjon i togstopp. Nå har det vært litt fram og tilbake i denne saken, men alt tyder på at det vil komme, noe som dagens myndigheter høyst sannsynlig ikke vil legge noe i veien for å stoppe. Dermed mister skoleungdom på vei til Lunde og Bø tog tilbudet hvis Go Ahead får det som de vil, og buss blir alternativet.
Færre togstopp vil gi færre reisende på jernbanen. I disse tider da miljøet er på agendaen og regjeringen også snakker miljøaspektet, føres det altså en politikk som er stikk imot den intensjonen som politikerne sier at de har.
Hva med å halvere billettprisene på togene, eller kanskje la folk reise gratis? Ville ikke det gitt en kraftig nedgang i biltrafikken, en nedgang som virkelig monnet og med en stoppfrekvens som i dag? Men dette er vel utopi for de som styrer Norge for tiden.

njs