GODT FRAMMØTE: Nærmere 60 personer hadde funnet veien til Furuheim da kommunen inviterte til informasjonsmøte om utvidelsen av Kleppeveien onsdag kveld.

Fullt hus på folkemøte om Kyrkjebygdaveien

Ungdomshuset Furuheim var tilnærmet fullsatt da Drangedal kommune onsdag kveld inviterte til åpent informasjonsmøte om Kleppeveien, og videre mot Kyrkjebygdheia. Går alt som planlagt, kan utvidelse av veien mellom Joker-butikken og Torsbulia kanskje starte i september.

Nærmere 60 personer hadde funnet veien til Furuheim for å høre representanter fra Drangedal kommune og konsulentfirmaet Norconsult orientere om de foreløpige planene for utbyggingen av Kleppeveien. Politikerne i Drangedal vedtok en enklere vegstandard enn det kommuneadministrasjonen ville ha, men likevel er det satt av 6 millioner kroner i år og 13 millioner kroner til neste år, totalt 19 millioner kroner for å gjennomføre en utvidelse og oppgradering av den kommunale veien.

Sprenging i fjell

For den delen på 3,2 kilometer som Drangedal kommune skal stå ansvarlig for, fra fylkesvei 38 ved Joker-butikken og opp til Torsbulia, nær Tørdal trafostasjon og datasenteret på Varpet, er detaljprosjekteringen i full gang. Norconsult presenterte en dataanimert versjon av de inngrepene som skal gjøres med veiutvidelsen, og i hovedsak skal all utbygging skje på sørsiden av dagens vei, fordi det er her det er mulig å sprenge seg inn i fjell. På motsatt side er det mange steder svært bratte skråninger ned mot Suvdøla, og egner seg ikke for utfylling. Noen steder, der det er oversiktlig, er veien planlagt som nå, fordi der kan møtende kjøretøy se hverandre og vente på møtelommer.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

ORIENTERING: Kommunalsjef i Drangedal kommune, Tor Jørgen Melås (t.v.) og konsulentene Kjell Morten Walle og Jon Anders Åmås, begge fra Norconsult, orienterte alle forsamlingen på Furuheim i Tørdal og den prosjekterte utvidelsen av Kleppeveien fra Joker-butikken og opp til ferista i Torsbulia.

Stramt

Både kommunalsjef Tor Jørgen Melås og konsulent fra Norconsult, Kjell Morten Walle, understreket at det var et svært stramt budsjett som var bevilget for veibyggingen, så derfor var det ikke rom for å gjøre ekstra utvidelser eller bygge nye bruer, for eksempel.

- Kun den første biten, fram til Hans Kristensens dal, vil det bli lagt asfalt. Resten vil være grusvei, som i dag, opplyste Walle.

- Fartsgrensen vil være 80 kilometer i timen, kunne Tor Jørgen Melås opplyse, men da var det en del som protesterte, både med hensyn til at det var skolevei og at veien fortsatt ville være smal en del plasser. Flere ga til orde for at både 30 og 60 kilometer i timen var passende, og mente at dette kunne kommunen selv bestemme.

Tidligst oppstart i september

Melås kunne opplyse at man skal være ferdig med detaljprosjekteringen i løpet av mai måned, og ville ta kontakt med samtlige grunneiere som vil bli berørt av veiutbygginga; 18 - 20 stykker. Melås så likevel for seg at det kunne bli en omprioritering av de avsatte midlene på veien; at det kunne bli brukt 13 millioner kroner i år og 6 millioner til neste år, og ikke omvendt. Men Melås mente man ikke kunne bygge en vei med snuplass på Torsbulia, hvis ikke også resten av den 10 kilometer lange veien over til Kyrkjebygdheia ble bygd.

STRAMT BUDSJETT: Kleppeveien har i den seinere tid blitt gjort noen utbedringer på, i forbindelse med utbyggingen av den nye rørgata til Nye Suvdøla i 2018, men mye arbeid gjenstår.

På spørsmål om det var helt banket at det skulle bevilges 19 millioner kroner til veien, svarte Melås at man ikke fikk Norconsult til å stå for et veiprosjekt med en lavere standard enn det som nå var valgt. Kommunen jobbet ut fra at dette er den endelige finansieringen av prosjektet, og politikernes bestilling.

- Kommunen må følge veglovens krav. Private utbyggere har ikke dette kravet og kan bygge med lavere vegstandard, sa Melås.

- En oppstart vil avhenge av når det blir en avklaring på Statsforvalterens behandling av Naturvernforbundets protest på Nissedalssida av heia, svarte Melås forsamlingen.

Tre aktører

I kommunestyrets vedtak står det at Drangedal e-verk, eller Drangedal Energi Holding (DE Holding), som det nå heter, skal stå for finansieringen av den én kilometer lange veien videre fra Torsbulia til Nybru. Derfra går veitraseen ut i mer skogsmark, og er omkring seks kilometer lang før den møter veisystemene på Kyrkjebygdheia ved Svinsund. Denne parsellen er det private aktører som skal finansiere og bygge, deriblant hytteutviklingsselskapet Kyrkjebygdheia AS. Det er altså tre forskjellige utbyggere som ønsker å bygge ut hver sin del av veien, og som i tillegg har søkt om forskjellig vegstandard på de ulike parsellene.

Artikkelen fortsetter under annonsen.