Opplagsveksten til lokalavisene fortsetter

Lokalavisene er fremdeles svært viktige for folk i hele Norge. Det viser nye opplagstall. Drangedalsposten øker sitt opplag sammenlignet med 1. halvår 2022.

Landslaget for lokalaviser (LLA) og Mediebedriftenes Landsforening (MBL) legger fram nye opplagstall for avisbransjen i dag torsdag.

Fremgang

Statistikken som legges frem sammenligner 2. halvår 2021 med 2. halvår 2021. Den viser en tilbakegang i Drangedalspostens opplag med 75. Sammenligner man opplaget 2. halvår 2022 med 1. halvår 2022, viser opplagstallet en fremgang fra 1714 til 1723, altså en fremgang på ni.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Tendensen i Drangedalspostens opplag er en vriding fra papirabonnementstyper til rene digitale abonnementer, slik tendensen er i resten av medielandskapet.

LLAs over 100 medlemsaviser øker totalopplaget med 1687, en økning på 0,5 prosent, sammenlignet med 1. halvår 2021. Akkurat som ved forrige telling, går omtrent halvparten av LLAs lokalaviser litt fram, den andre halvparten litt tilbake – når vi nå sammenligner netto opplagstall for andre halvår 2022 med andre halvår året før, skriver LLA i en pressemelding. Den stabile trenden for lokalavisene strekker seg over lang tid.

Fornøyd

Tomas Bruvik er generalsekretær i Landslaget for lokalaviser og er godt fornøyd med tallene som legges frem i dag:

– Folk lever jo livet sitt lokalt og lokalavisene lager god og viktig journalistikk fra bygder, tettsteder og bydeler landet rundt. Avisene våre følger folk fra vugge til grav. Underveis løfter vi fram relevante nyheter, kultur, idrett, næringsliv og ikke minst det flotte lag og organisasjonslivet, sier LLAs generalsekretær Tomas Bruvik i pressemeldingen.

Opplagsvinner

Eidsvoll Ullensaker Blad er opplagsvinneren blant LLAs lokalaviser. Avisas netto-opplag er nå 7255, en økning på 800. Avisas redaktør Bjørn Inge Salberg Rødfoss kommenterer den flotte veksten slik:

– Eidsvoll Ullensaker Blad har vært gjennom en rivende utvikling de siste årene. Vi har hatt stort fokus på digitalt først, og dette har vært svært viktig for den veksten vi ser i dag. Opplagstallene er for oss en fin og viktig løypemelding på den jobben som gjøres av alle på huset hver eneste dag. Det siste året ser vi at avisa har økt andelen digitale abonnenter med over 31 prosent, sier Salberg Rødfoss.

Hallingdølen (+ 539), Sandnesposten (+539), MittKongsvinger (+ 465) og Meråkerposten (+ 453) er blant de andre lokalavisene som gjør det veldig godt det siste året. Avisa Lofoten har en flott prosentvis fremgang (+ 46 %). LLAs aviser har nå et totalopplag på 369.135.