INGEN INTERESSE: Styreleder Jens E. Rudlang i Tokedølen måtte gå til det tunge skritt å innstille på avvikling av aksjeselskapet Tokedølen og selge båten. Til venstre er sekretær Karen Johanne Ulla.

Styrt avvikling for Tokedølen II

Med overveldende flertall vedtok en ekstraordinær generalforsamling i Tokedølen torsdag ettermiddag en styrt avvikling av driften av Tokedølen II. Kommunestyrets avslag på 100 000 kroner i billettstøtte før jul ble det som økonomisk senket skuta, etter 12 år på Toke.

Med 40 prosent av aksjekapitalen representert på torsdagens generalforsamling i Tokedølen II AS ble det raskt klart at det var umulig for selskapet å kunne drive videre.

Ble umulig

Da først formannskapet, og deretter kommunestyret i budsjettet rett før jul, vedtok å fjerne kommunedirektørens innstilling om 100 000 kroner i billett-tilskudd til Tokedølen for sommersesongen 2024, ble vanskelighetene for å holde Tokedølen-skuta økonomisk flytende umulig. Tilskuddet fra kommunen ville gitt en tilsvarende støtte fra Drangedal sparebank, samt også mulighet for å selge reklameplass på båten, tilsvarende 50 000 kroner. Med det som utgangspunkt ville det være mulig å sette båten i sommerlig cruisefart på innsjøen, men uten kunne man ikke få lønnsom drift, forklarte styreleder Jens E. Rudlang under den timelange, ekstraordinære generalforsamlingen.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

AVVIKLES: Med 103 mot én aksjestemme vedtok den ekstraordinære generalforsamlingen i Tokedølen II torsdag ettermiddag å nedlegge driften av båten som har seilt på Toke med turister og fastboende i 12 sesonger.

Svært skuffet

– Kommunestyrets vedtak var spikeren i kista, sa mangeårig styreleder og tidligere kaptein, Jens E. Rudlang skuffet.

– Har du fått henvendelser fra folk som er interessert i å få til en løsning etter at det ble kjent at Tokedølen lå an til å avvikle driften?

– Kommunen er null interessert i å hjelpe. Jeg har ikke hørt noen ting, hverken fra administrasjonen eller politikerne. Ei heller var det noen som spurte meg om hvilke konsekvenser tap av støtten på 100 000 kroner ville medføre. Vi kan ikke drive på kreditorenes regning, så det er bare å begjære oppbud, svarte en svært skuffet Rudlang. Selv har han betalt 90 000 kroner av egne penger for å unngå inkassokrav fra utestående fordringer.

Kostbart å drifte

– Alle har jobbet gratis; kapteinene, hjelpere og styret. To år med korona og ett år med så lav vannstand i Toke at vi nesten ikke kunne gjennomføre seilasene har satt oss i en vanskelig situasjon. Fortsatt har vi lån på 280 000 kroner på båten, så det er Drangedal sparebank som har pant i skipet, forklarte Rudlang for forsamlingen på 11 aksjonærer som representerte 104 aksjer.

– Når det gjelder myndighetenes krav til kontroller og sertifikater, så er de svært kostbare. Da vi fikk krav om å undersøke skroget av en dykker, kom det fire stykker fra Kongsberg. Én var i vannet, én hadde kontroll, mens de to andre virket som de kun snakket med hverandre. Slik blir kostbart. Ellers koster det 60 000 kroner hver gang vi må ha hit ei mobilkran for å løfte den på land, opplyste Rudlang videre.

– Ingen interesse

På spørsmål om det kunne være muligheter for å skaffe økonomisk støtte fra andre kilder, så hadde Rudlang liten tro på at det var enkelt.

– Når ikke vår egen kommune, verken administrasjon eller politikere, viser interesse eller har tro på oss, så er det bare å konstatere at denne reiselivssatsingen er over, svarer Rudlang.

– Hele aksjekapitalen på 260 000 er tapt. Vi vil nå gå til banken for å se om vi kan finne en kjøper til den, og har tro på at det kan finnes en lokal kjøper, slik at båten fortsatt vil kunne seile på Toke, håper Rudlang.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Hvis båten blir omklassifisert til privat fritidsbåt, vil den bare kunne ta 12 passasjerer pluss mannskap, mot 38 passasjerer i dag.

Over

Etter at Rudlang hadde gjennomgått siste års resultat som viste et underskudd på 56 000 kroner, mot et overskudd på 20 000 kroner året før, vedtok aksjonærene, mot én stemme, å oppløse selskapet og selge båten. Generalforsamling ga en stor applaus til takk, både til kapteinene Njaal Kjendalen og Sigmund Haugland, men ikke minst til Jens E. Rudlang, som har gjort en stor dugnadsinnsats for båten gjennom alle år.

Etter at eventuelle kreditorer har sendt inn sine krav, vil Tokedølen II AS blir oppløst om cirka 6 ukers tid. Et sjeldent kapittel i Drangedals reiseliv er over.

LANDEMERKE: Tokedølen II har vært et kjært innslag i bryggekulturen omkring buene og Toke brygge for mange i mange år, men nå kan det bli slutt. Selskapet bak båten fant det ikke lenger økonomisk forsvarlig å drifte båten og vedtok torsdag å avvikle selskapet og selge båten.