USIKRE: Avgangar og stopp på Sørlandsbanen er viktig både for Drangedal og Midt-Telemark, seier Stina Anlaug Sætre og Siri Blichfeldt Dyrland, som er usikre på om nedlagte togstopp blir åpnet i framtiden.

Usikre etter møte med Jernbanedirektoratet

Drangedalordfører Stina Anlaug Sætre og hennes kolleger kommer ingen vei med kravet om å trekke tilbake foreslåtte nedleggelser av togstopp på Sørlandsbanen. I alle fall ikke i 2024.

– Vi har jo hatt dette møtet da. Det var ikke positivt, men heller ikke helsvart. Vi kommer ingen vei med stoppforslagene. De skal gjennomføres i 2024, men foreløpig kun gjelde i 2024, sier Sætre.

I debatten hun og kollegene hadde med Jernbanedirektoratets folk, fikk de faktisk en beklagelse.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Ja, forslagene til nedleggelse er ikke etter boka. De Jernbanedirektoratet har beklaget.

Sætre forteller også at årsaken til fjerning av togstopp blant annet skyldes at sporet ikke er dimensjonert for den betydelige trafikken som er på det.

– Det ble sagt at det går for mange tog på Sørlandsbanen enn hva den er bygd for.

Alternativ transport

Et annet punkt som også ordførere som Sætre må håndtere er innstilte avganger. En del av videregående elever fra Drangedal må ta toget til studie- og skoleplasser, blant annet i Bø.

Avtalen går ut på at da plikter Go-Ahead å stille med alternativ transport. Innstilte tog skyldes som regel utfordringer med sporet. Elevene må ofte vente på buss. Mange ganger kommer de seg ikke lenger enn til Prestestranda. For elever fra Kroken og Tørdal er dette problematisk.

I den anledning har Jernbanedirektoratet bedt om å få innspill straks det er avvik. Sætre har avtale med elevene om at de sier i fra straks de opplever problemer med avgangene.

Avlaste infrastruktur

Selv om ikke Jernbaneverket innrømmer at det er kapasitetsproblemer på Sørlandsbanen, kommer dette til syne i de spørsmålene som avisa har stilt.

– Stemmer det at Sørlandsbanens kapasitet for tog er sprengt?

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Vi kjenner ikke igjen utsagnet om at Sørlandsbanens kapasitet for tog er sprengt. I møtet med ordførere i forrige uke redegjorde vi for utfordringer med dårlig punktlighet på Sørlandsbanen, samt at ruteplanen ikke har tilstrekkelig robusthet dersom det oppstår mindre avvik, sier Sefrid Jakobsen, fagdirektør Sømløs mobilitet Østlandet.

Punktlighet

Jernbanestrekningen fra Drammen til Stavanger er ikke av nyeste dato. Dette er åpenbart et problem.

– Planen akkurat nå er å sløyfe stopp ved enkelte stasjoner for noen avganger i 2024, for å sikre en best mulig punktlighet. Sørlandsbanen har i hovedsak enkeltspor der togene kun kan passere hverandre på enkelte krysningspunkter. Dagens ruteplan for Sørtoget er derfor svært sårbar selv ved mindre forsinkelser, sier Jakobsen.

Hun forteller videre.

– Forsinkelsene for Sørtoget kan lett forplante seg til øvrig togtrafikk siden ankomsten til Egersund og Drammen må passe inn i den tette togtrafikken inn mot henholdsvis Stavanger og Oslo. I arbeidet med å bedre punktligheten og driftsstabiliteten på jernbanen er det derfor viktig at alle tiltak vurderes, også stoppstruktur. Bane NOR og øvrige jernbaneaktører vil fortsette det viktige arbeidet med å analysere og identifisere alle potensielle punktlighetsforbedrende tiltak, og komme med oppdaterte anbefalinger for å bedre reisehverdagen for de reisende og godskundene.

Åpning

– Hvorfor er det kun for 2024 togstoppene er innført. Planlegges det at disse skal åpne igjen i 2025?

-Ruteplanen for togtrafikken gjelder for ett år i gangen, og iverksettes andre søndag i desember for hele Europa. Bane NOR starter kapasitetsfordelingsprosessen for 2025 (fra desember 2024) om 3-4 uker og togselskapene søker om ruteleier i april måned. Jernbanedirektoratet vil i samarbeid med Bane NOR og Go-Ahead vurdere effekten av endring i stoppmønster for å ha bedre innsikt i arbeidet med ruteplanen i 2025. Denne evalueringen vil være viktig informasjon ved bestilling av ruter i 2025, forklarer Sefrid Jakobsen.