TØFT: – Det er tøft å drive dagligvareforretning for tida, men hvis lokalbefolkningen gjør sine fleste handler lokalt, vil nærbutikken fortsatt kunne være det viktige møtestedet og servicesenteret i nærmiljøet, sier bestyrer Morten Gare ved Coop Kroken.

– Vil befolkningen i Kroken fortsatt ha dagligvarebutikk?

Det spørsmålet stiller styret og de ansatte i Coop Kroken seg etter at årsmøtet nylig viste ny omsetningsnedgang, som har foregått over tid.

– Vi kan ikke fortsette slik, sier bestyrer Morten Gare.

– Det har aldri vært tydeligere: nå gjelder det å handle lokalt skal vi klare å beholde nærbutikken i Kroken. Nærbutikken er mer enn butikk: det er et møtested, servicesenter og tjenestetilbud for lokalbefolkningen, sier bestyrer Morten Gare på samvirkelagets årsmøte nylig.

Det var ikke til å stikke under en stol de faktiske tallene som mer enn tydelig viste at butikken i Kroken er inne i ei skjebnetid. Omsetningen synker, og på nytt måtte laget innse at det igjen var et underskudd etter siste års drift. Dog var det gjort en del investeringer og utbedringer på rundt 250 000 kroner, så driften i seg selv gikk akkurat i balanse.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

Kan ikke fortsette

– Vi kan ikke fortsette slik; da går det bare noen år så er butikken historie, kommer det fra en alvorlig butikkbestyrer, Morten Gare.

Han ønsket egentlig ikke å være negativ, men måtte være nøktern overfor tallenes tale og opplyse kundene om situasjonen.

– Det er ingen akutt fare, men vi kan ikke fortsette å ha underskudd over lengre tid. Da går det galt, advarer Morten Gare.

Årsmelding viste at omsetningen hadde sunket med nær 650 000 kroner det siste året, mot to millioner kroner fra 2021 til 2022, til 15,6 millioner. Rekordåret var 2020, da alle handlet lokalt på grunn av korona, og overskuddet endte på én million kroner.

– Hadde vi hatt slike overskudd, så kunne vi utviklet butikken enda mer, sier Gare, og fortsetter.

– Omsetningsgrunnlaget i Kroken tilsier at det aldri kan bli en lavprisbutikk i denne delen av bygda. Coop Extra, Rema 1000 og Kiwi bygger ikke butikker der grunnlaget er under 40 til 50 millioner kroner i omsetning. Dette er noe Krokens befolkning må være klar over. Forsvinner vår Coop Marked-butikk, så blir det ikke enkelt å få andre butikkjeder til å overta drift av dagligvarebutikk med omsetning på cirka 15 millioner, understreker Morten Gare.

– Vi må derfor oppfordre alle til å støtte opp om butikken. Vi har fantastisk medarbeidere som står på. Sist år hadde vi kun 71 timer sykemelding, eller knappe to uker blant alle ansatte.

Lokal handel

– Man kan tro at butikken ligger der den alltid har gjort, men hvis ikke lokalbefolkningen bruker den nok, så klarer vi ikke å holde tritt med utgiftene, fortsetter Gare, og beklager at han nok en gang må mane til lokal handel.

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Men det var bare helt nødvendig.

– Vi ser at omsetningen har gått ned, til tross for at en del matvarepriser har gått opp i det siste. Som et tiltak for å øke omsetningen, åpner vi nå alle dager klokka 8, i stedet for klokka 9. På den måten håper vi å kunne få litt flere kunder som handler før de reiser på jobb.

– For oss er det viktig å ta vare på folka som jobber her. De må kjenne en glede ved å gå på jobb, fortsetter Gare, og nevner en rekke trivselstiltak som butikken og de ansatte gjennomfører i løpet av året.

– Vi har nå i 30 år gitt bort gratis fiskeutstyr til alle førsteklassinger, vi arrangerer sykkelløp, julegrantenning, handle-lokalt-dagen, selger lodder for lokale lag og foreninger i butikken, gir julegaver til alle barna i Kroken barnehage og sponser Kroken idrettslag, Kroken jeger- og fiskerforening og Kroken musikkorps, never Gare.

Et møtested

– Vil vi ha butikk i Kroken må vi bruke den. Tenk på alle fordelene og det nettverket som den bidrar til, både som et sted man kan handle, selvsagt, men et møtested for bygdefolk, et sted å hente pakker, medisiner og en trivselsfaktor i nærmiljøet. Butikken er et møtested hvor folk bryr seg om og kjenner hverandre.

– Vi klarer ikke å leve av å selge de varene som folk har glemt å kjøpe andre steder. Går vi ned i omsetning nå, så spøker det. Det er slik det er, sier en alvorstynget og tydelig preget bestyrer Morten Gare, som selv har jobbet i butikken de siste 43 åra, og vet inderlig godt hvor verdifull lokalbutikken er, også i et større samfunnsperspektiv.

SANNHETEN: Bestyrer Morten Gare var tydelig overfor medlemmene på årsmøtet i Coop Kroken torsdag kveld at nå måtte alle bidra til å handle mest mulig lokal hvis en fortsatt skulle opprettholde nærbutikken i bygda.

Nå det gjelder

– Det er for seint å snakke om alle fordelene det var med butikk, når den er nedlagt, sa en stemme fra salen, og høstet støttende applaus.

– Vi har mange gode kunder, og alle kunder er like mye verdt, sa nyvalgt styreleder Anita Øygarden, og hadde tro på framtida:

Artikkelen fortsetter under annonsen.

– Vi vil ikke havne på «ROBEK-lista» med butikken, men håper bygda tenker på å handle lokalt og setter pris på nærbutikken, oppfordret Øygarden til slutt.