Slik blir nye Coop Extra

Planene for Coop Extra i Lauvåsen begynner å ta form. Det er kommet flere innspill i planprosessen. Frist for uttale er satt til 20. august 2019.

Planområdet fro nye Coop Extra ligger nær Drangedal sentrum. Mot sør og øst grenser området til boligområder i Lauvåsen, samt verksted/forretning ca. 200 meter lengre inn på Lauvåsen (Rørlegger). Mot sørvest ligger Frikirken og Drangedal sjukeheim. Mot vest grenser området til kommunal vei med Doktormyra på andre sida av veien.
Mot nord ligger FV 38, Tørdalsveien. På motsatt side av fylkesveien ligger Drangedal 10 årige skole, Tokestua og Drangedal idrettshall. Avkjørselen mot vest er planlagt ca 30 meter sør for T-krysset. Fortau flyttes og får beliggenhet langs kjøreveg. All eksisterende bebyggelse på eiendommen skal rives og er vist i plankartet som bygg som forutsettes fjernet.

Innspill i planprosessen


Statens vegvesen, datert 14.02.19 ved Eivind Gurholt.
Viktige utredninger i planarbeidet vil være veisikkerhet. Myke trafikanter og
tilgjengelighet må det tas hensyn til i planen. Adkomsten til området må legges så langt inn i Lauvåsen som mulig. Alt areal tilhørende Statens vegvesen skal reguleres som vegformål.
Støy og luftkvalitet må utredes i planen. Dersom et er krav til støydempende tiltak
skal disse vises i planen og må vedlikeholdes av utbygger. I krysset Lauvåsen fylkesvegen er kravet til siktlinjer 6x84meter.  Omlegging av fortau er lagt inn i plankartet. Atkomsten til forretningsområdet er lagt 30 meter fra krysset inn mot Lauvåsen. Alt areal tilhørende Statens vegvesen er regulert til vegformål. Det er ikke reguleringsformål for bolig innenfor planområdet, og derfor ikke krav til støydempende tiltak.



Telemark fylkeskommune,
14.02.19 kommenterte Jorid Heidi Sætre, Areal og transport. De anbefaler at vekst / fortetting av handel skjer i sentrum og ikke langs gjennomfartsveg og at det aktuelle området videreutvikles som boligformål.

Fylkeskommunen kjenner ikke til, og vurderer det som lite sannsynlig, at det finnes fredede kulturminner innenfor området og har derfor ingen merknader til reguleringsarbeidet. De gjør oppmerksom på meldeplikten etter kulturminneloven §8 annet ledd og at tekst vedr. meldeplikten innarbeides i reguleringsbestemmelsene. Handel bør lokaliseres i Drangedal sentrum.



Miljøretta helsevern i Grenland,
04.02.19 kommenterer Espen Haukeli vedrørende støy, støv og luftforurensning.
De anbefaler at det, i reguleringsbestemmelsene, tas med bestemmelser vedr.
belastende forholde for naboene i byggeperioden. Det må sikres at forhold vedr.
trafikkmengde, støy, luftforurensning og lukt blir tatt hensyn til
reguleringsbestemmelsene. Det bør også fastsettes hvilen type virksomhet som skal etableres dersom kombinert formål med boligbebyggelse skal benyttes og det må stilles krav til
tidspunkt for evt. varelevering. Det må tas hensyn til at anleggsarbeidene, i byggeperiode, ikke representere noen risiko for elever og andre.

Marit Irene Jansen har kommet med innspill via sin advokat og eget innspill.
a) Innspill fra advokat Andres Rønningen Sandbu, 08.02.19.
Hans klient har være i dialog med Coop Eiendom der Coop har ønsket å inkluder
klientens eiendom i utbyggingsplanene og kjøp av denne, gnr32/bnr441. De har i
ettertid gått bort ifra dette. Plasseringen av ny butikk blir nær nabogrensen, 4 meter
fra denne og nærmere fylkesvegen enn byggegrensen fra denne på 50 meter. Det
vil ødelegge utsikt, lysforhold og redusere bruksverdien og salgsverdien av
eiendommen. Omreguleringen vil medføre mer støy, trafikk, støv, eksos, forverre de
trafikale forholdene i området og den vil medføre en rekke negative konsekvenser
for eiendommen til hans klient, gnr 32/bnr441. Eiendommen gnr32/bnr1/fnr117 bør
ikke omreguleres til bolig- og forretningsformål.
b) I brev bra Marit Irene Jansen kommer hun med personlig betraktninger vedrørende
reguleringsplan og dialogen med Coop eiendom, PEAB og andre i forbindelse med
salg av hennes eiendom. Byggegrense fra fv38 er 20 meter, som i eksisterende reguleringsplan fra 1984.
Sol/-og skyggediagram som følger plandokumentene viser at oppføring av nytt bygg
vil ha mindre innvirkning på sol og skyggeforhold. Diagrammet viser at ut på høsten,
21 september, på ettermiddagen, vil det ha noe innvirkning solforholda.
Det er bestemmelser som sier at virksomheter som medfører forurensning som
støy, støv og lukt, som vil være til ulempe for omgivelsene, ikke etableres.
Eksisterende avkjørsel til tomta mot sør skal stenges. All innkjøring til
forretningsområde vil skje fra vest.
Støy fra biltrafikk er vesentlig fra fylkesveien som ligger inntil boligen. Utbyggingen
vil ikke ha noen innvirkning på trafikken på fylkesveien.

Dag Arild Brødsjømoen.
Han skriver at det vil være negativt med butikk/kjøpesenter i nærheten av skole. Det
vil øke trafikken i forhold til kryssing av riksvegen, det vil låse utvikling av
boligutvidelser og være til hinder for trafikken til heimesjukepleien, sjukeheimen,
sjukebiler og brannbiler.
For liten parkeringskapasitet for kjøpesenter og problemer med lukt og støy blir
kommentert. Avstanden fra riksvegen til forretningsbygget vil være til sjenanse for
naboer og andre beboere i Drangedal.
Kommentar:
Forretningen har beliggenhet på andre siden av fylkesveien, så elevene må i såfall
krysse denne for å komme til butikken. Området, både skoleområde, fylkesveien og
forretningsområde et åpen og oversiktlig.
Trafikksituasjonen i krysset fylkesveien/Lauvåsen er oversiktlig med redusert fart.
Fartsgrensa for fylkesveien langs hele reguleringsområde er 40km/t og for Lauvåsen
er den satt ned til 30km/t. Ved avkjørsel fra øst, inn på Lauvåsen, benyttes
avkjørselsfelt.
Det er avsatt 3 parkeringsplasser pr. 100 m2 (totalt 48 P-plasser for bil) salgsareal
forretning og 18 sykkelpareringsplasser.
Byggegrensa til fylkesveien. 20 meter, er videreført fra eksisterende reguleringsplan
fra 1984.

Kryssing av FV38 blir som eksisterende forhold, hvor det krysses med opphøyd
gangfelt. På begge sider av FV er et allerede etablert kollektivholdeplass.
Fortauet som i eksisterende forhold går rett over en gresslette, blir flyttet og vil følge
kjøreveien inn mot Lauvåsen. Nytt fotgjengerfelt for kryssing av Lauvåsen ved
Frikirken etableres.
Maks utnyttelse av forretningsområde er 60% inkl. parkering for biler og sykler.
Bygg oppføres med maks mønehøgde/gesimshøgde i.h.h.t. PBL§ 29-4.



Kriminalitetsforebygging
Gatelys, - god belysning i området. Oversiktlige arealer med god belysning kan
forebygge skjult kriminalitet.
Det blir to atkomster til området. En for kunder og en for varelevering til butikken.

Planen legger rette for forretning med en utnyttelse som er maksimal i forhold til areal.
I varslingen av oppstart planarbeid ble det varslet plan for kombinert område for
bolig/forretning. I prosessen har man gått bort fra denne kombinasjonen siden arealet
ligger svært nær opp til fylkesveien der støyproblematikken ville medføre tiltak mot
støy. Støyskjerming i form av høye støyskjermer mot fylkesveien er vurdert som et
skjemmende tiltak samtidig som dette vil begrense innsyn og utsyn fra forretning og
boligområdet. Avstanden til fylkesveien gjør området mindre egnet til boligformål.
Bygningsmassen er planlagt for utnyttelsen av tomten med parkering og adkomster.
Tegninger med perspektiv av ny bygning er vedlagt planen og viser bygningsmassen
slik den er planlagt for tomten. Det er lagd sol-/skyggediagram for å synligjøre effekten
av et større bygg inntil nabotomten i øst. Bygget vil lage noe skygge på boligen fra
slutten av september til slutten av mars på ettermiddagen. Dagens bygg har betydelig
større mønehøyde enn nytt bygg, men er selvsagt mindre i omfang. Begrensningen i
sol til nabotomten vil være begrenset av den mørke årstiden. Området ligger i skyggen
av Lauvåsen i vinterhalvåret og endringen i sol vil nok bli nokså begrenset.
Dagens gangveg krysser over et område som er planlagt til parkering og inngang til
forretning. Nytt trafikkareal for gående og syklende vil være fortau langs Lauvåsvegen
og ut mot fylkesvegen slik at trafikken kanaliseres med en lengere veg enn dagens
snarveg. Det er grunn til å tro at mange vil benytte parkeringsplassen til gangtrafikk,
mens syklende må benytte fortau. Trafikkanalysen konkluderer med at
trafikksikkerheten blir tilfredsstillende etter omlegging. Det er bl.a. lagt vekt på at
området er godt opplyst i mørketiden og oversiktlig for kjørende og myke trafikanter.
I forbindelse med planarbeidet pågår det arbeid med sentrumsplan for Prestestranda.
Konsekvensene for sentrum er forsøkt belyst noe i vedlagte KU- sentrumsområde. Det
er vanskelig å se at en utbygging av dagligvareforretning har negativ innvirkning for
Drangedal sentrum som helhet. Utviklingen for gamle sentrum mellom jernbanen og
fylkesveien vil nok allikevel virke negativt for øvrige etablerte forretninger.

Planprosess og medvirkning
Forhåndskonferanse om byggeprosessen ble avholdt på kommunehuset i Drangedal, 04.12.18.
Deltakere var Arne Ettestad, Tor Jørgen Melås, Mona Straume, Knut Lars Hegna,
Tyke Tveit og Oddrun Valle. Oppstart av planarbeidet er varslet 09. januar 2019.
Varsel om igangsetting av arbeide med reguleringsplan er annonsert i
Drangedalposten, kommunen og Planhusets hjemmeside.

Plantegninger for nye Coop Extra
Kilde Planhuset
Planovergang blir som i dag
Lauvåsen 1